Wat kan er de oorzaak van zijn dat het circadiaan ritme van de mens niet 24 maar 24,5u is?

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld392/hoewerkt.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV +1!

Het beste antwoord

Omdat we oorspronkelijk van Mars komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Etmaal is 24 uur, 39 minuten en 35,244 seconden op Mars (Volgens Wiki)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles gaat langzamer draaien, het was ook een tijdje terug dat we daar nog zaten... Dit is natuurlijk hilarisch bedoeld, maar het hoeft niet persé onwaar te zijn.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd had ik ook aan die mogelijkheid gedacht. En het is inderdaad waar dat een planeet steeds trager gaat spinnen. In de tijd van de dinosauriërs was een dag hier wellicht maar 22u. Dus is het nog vreemder dat onze klok 24,5u bedraagt. Bedankt voor deze reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de aarde steeds langzamer gaat draaien,bereiden onze lichamen zich daar nu al op voor.
Of dit ook werkelijk de reden is weet ik niet,maar ik dacht er maar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, Jerovanja, leuk dat ik je weer 's zie hier. Goede suggestie! Het zal wel nog even duren eer dat een zogeheten siderische dag op Aarde zo lang duurt als de cyclus in onze biologische klok. De afremming schijnt per jaar slechts 25 µs te zijn, ofwel 0,000025 seconde. Een half uur vertraging zou dan pas over 72 miljoen jaar zijn. Dan zijn we wel onze tijd vooruit... :)))

Andere antwoorden (3)

De biologische klok is genetisch bepaald. Onderzoek (Celmutaties bij bacterieen) leverde biologische klokken op van 16 tot 60 uur. En zelfs "intern" kan bij de mens de biologische klok van afzonderlijke organen onderling afwijken.

Externe factoren (bijv. licht/donker etc.) zetten de biologische klok continue op de juiste tijd. Ontbreken deze factoren dan is het circadiaan ritme "vertraagd" en dat is de oorzaak van een cyclus die afwijkt van exact 24 uur.

Niet zelf bedacht, maar gelezen in:
http://glimmerveen.nl/loes/biologische_klok.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het circadiane ritme is een basisritme, een uitgangspunt. Je leeft niet puur op je interne circadiane ritme. Het is heel belangrijk dat je interne ritme continu gelijkgezet wordt met de werkelijkheid, anders ga je uit de pas lopen.

Dat gelijkzetten is sowieso nodig, omdat dat makkelijker is en beter werkt dan het evolutionair ontwikkelen van een interne klok die wel nauwkeurig is.

Met andere woorden: je kunt beter een lichtelijk onnauwkeurige interne klok hebben en een goed mechanisme om die steeds gelijk te zetten, dan een zeer nauwkeurige interne klok die je niet gelijk hoeft te zetten.

(Al was het alleen al omdat je zo'n supernauwkeurige interne klok, als die biologisch al mogelijk zou zijn, misschien niet meer gelijk KUNT zetten.)

Nu is het biologisch eenvoudiger om bij het gelijkzetten de interne klok wat te versnellen, dan om die interne klok te vertragen. Daarom heeft de gemiddelde mens een interne klok die net wat langzamer loopt dan de werkelijkheid.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zelf heb ik aanwijzingen dat de klok per persoon verschilt en ook per jaargetijde.
De 24.5 uur zal dan het gemiddelde zijn waarbij de standaarddeviatie niet in de vraag genoemd wordt.
In deze tijd slapen mensen in Nederland gemiddeld een uur TE KORT.
Door de lichaamsklok langzamer te zetten, versmeert je lijf de tijd waardoor je werk- en denktempo iets vertraagd wordt.
Ik houd het er op dat we wat afgeremd worden om de ratrace langer vol te kunnen houden, vooral in de zomer met de enorm lange dagen die we hier hebben.
In het verre oosten is een dag 12 uur.
om 6 uur komt de zon op en om zes uur gaat hij met een rotgang onder en is het in een kwartier pikdonker!
Dat is voor Nederlanders een vreemde ervaring.
Je gaat met stralende zon even een winkel in en als je buiten komt, zon foetsie en pikdonker!
In het tropisch gebied is de zonnedag in lengte weinig varierend.
In Nederland loopt je biologische klok echter nooit op tijd,
dagen lengen en verkorten met verscheidenen minuten per dag , wat over een week gerekend erg veel is.
Onze echte dag is ook NIET precies 24 uur (vandaar een schrikkeljaar).
Onze klok loopt dus te langzaam, schijnbaar kunnen we daar beter mee omgaan dan wanneer hij te snel liep.

Anders zouden we aan het eind van onze dag nog tijd overhouden, wat een gat-ervaring geeft. Daar hebben we nu geen last van.