Waar voelen je handen de meeste kou en warmte?

Voor biologie moeten wij een verslag maken over waar je de meest kou en warmte voelt in je handen.
Dus als je bijv met een ijsklontje over je hand zou gaan waar voel je dan de meeste kou?
en als je bijv met iets warms over je hand zo gaan waar voel je dan de meeste warmte?
ik kon het nergens vinden op internet maar weet iemand het ?:D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (5)

naar mijn weten is het de hand palm en de hand rug in die volgorde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in je vingertoppen, daar zitten de meeste gevoelszenuwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar ook meer eelt wat het beschermt, en daardoor voel je het minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
test het maar eens uit
Er bestaat verschil in gevoeligheid tussen de verschillende delen van het lichaam, zoals de hand. Dit noemen we tastzin. De vingertoppen zijn erg gevoelig, omdat er zich hier veel uiteinden van zenuwen bevinden. De handpalm is relatief minder gevoelig. In de vingertoppen zul je warmte en kou dus veel sneller voelen dan op je handpalm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je beter lezen wat er staat virdiflavus. Ik schreef ook niet dat taszin te maken heeft met kou of warmte, maar dat tastzin het verschil in gevoeligheid tussen verschillende lichaamsdelen is. Dit om het antwoord in te leiden en compleet te maken, misschien heeft de vraagstelster hier iets aan.
Probeer het eens uit, zou ik zeggen! laat druppeltjes ijskoud water op verschillende plekken vallen. Waar voel je de meeste kou? En hoe zit dat met warm water?

Een hint: zoek uit waar de meeste zenuwuiteinden zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verstandig om al op voorhand conclusies te trekken. De vingertoppen hebben een goede tastzin, maar dat zegt op voorhand niets over hun gevoeligheid voor warmte of koude. Op de vingertoppen heb je bijvoorbeeld geen haar, dus geen prikkels van peritrichale zenuwen. Het opzetten van een experiment is ook nog niet zo eenvoudig en je moet onderscheid maken tussen koude en warmte, dat wil zeggen temperatuurdaling of stijging. De haken en ogen zijn dat je een absolute stijging hebt en een tijdsafhankelijke (graden per seconde of minuut). Als de huid dikker is en veel receptoren bevat kan het makkelijker zijn om een absoluut temperatuursverschil op te merken maar valt de gevoeligheid voor een snelle temperatuursverandering tegen (bv plotselinge tocht). Als je met ijsklontjes aan de gang gaat dan meet je feitelijk niets, je voelt het klontje met je tastzin en de gevoeligheid hoeft niet erg hoog te zijn. Het beste hun je denk ik bepaalde delen van de hand enige tijd laten wennen aan water van een bepaalde temperatuur. De proefpersoon moet dan na bv 30 seconden zeggen of het warmer of kouder aanvoelt. Misschien kun je een liter water nemen (zeg 25 graden), dan loten voor plus of min en daar dan respectievelijk een hoeveelheid warmer (35) of kouder water (leidingwater) aan toe te voegen. De hoeveelheid die je toevoegd maak je steeds kleiner (zeg 50%). Op deze manier heb je vrij snel een idee van de gevoeligheid voor warmte of koude. Het lijkt me het beste om in het temperatuurstraject tussen de 20 en 30 graden te gaan zitten. Ik neem aan dat de gevoeligheid het hoogst is bij comfortabele temperaturen.Mogelijk is de gevoelligheid voor koude hoger dan die voor warmte bij wat lagere temperaturen. Doe de experimenten bij verschillende personen op een aantal verschillende plekken (handpalm, top wijsvinger, rug van de hand en stop alle resultaten in excel. Je kunt de preciese temperatuursverandering terugmeten doordat de mengtemperatuur afhankelijk is van de hoeveelheid warmer of kouder water die je aan de laatste hoeveelheid water hebt toegevoegd, excel kan dat prima uitrekenen.
Kortom een lastige opdracht praktisch en theoretisch gezien.