wie zijn de ontdekkers van dna?

Toegevoegd na 4 minuten:
In mijn opdracht van ANW staat: onderzoekers dus meervoud.

in: Biologie
863
Er zijn meerdere mensen bezig geweest met DNA, het is begonnen met Johann Friedrich Miescher, die heeft DNA ontdekt, daarna hebben Oswald Avery, Colin MacLeod en Maclyn McCarty bewezen dat DNA uit erfelijk materiaal bestaat. Daarna hebben James Watson en Francis Crick het DNA ontcijfert.
Ik!
volgende keer even zelf Google gebruiken voor dit soort dingen. Het is de bedoeling dat je het zelf uitzoekt en niet anderen vraagt om het voor je uit te zoeken. Zo leer je er niks van.

DNA werd in 1869 ontdekt door de Zwitserse biochemicus Johann Friedrich Miescher (1844-1895).
+1 voor dit antwoord.
Eventueel kan Phoebus Levene nog genoemd worden, hij stelde in 1919 een theorie op dat DNA uit vier nucleotiden bestond.
28 februari 1953 beweren twee jonge onderzoekers, James Watson en Francis Crick, aan de universiteit van Cambridge het raadsel van het DNA-molekuul te hebben ontcijferd. Niet alleen laten zij zien dat DNA in staat is om op een relatief simpele wijze immense hoeveelheden genetische informatie op te slaan; maar ook dat het een typische dubbelhelix-structuur heeft die het mogelijk maakt om schijnbaar eindeloos kopieën van zichzelf te kunnen maken.
fremar
Zij hebben het zeker uitgebreid, maar niet ontdekt, naar mijn weten.
Zoals zijn eigen link ook aangeeft.. "Een kleine honderd jaar eerder had de Zwitserse chemicus Friedrich Miescher al ontdekt dat levende cellen een complexe, fosforrijke verbinding bevatten die later de naam desoxyribonucleïnezuur (kortweg: DNA) meekreeg."
Frentzy heeft gelijk. Watson en Crick deden belangrijke ontdekkingen over de structuur van DNA, maar Miescher is de eerste ontdekker.