Waarom groeit er haar op je lichaam

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn familie van de apen...

Antwoorden (8)

Het was ooit bedoeld om ons warm te houden, we worden wel steeds kaler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger hadden mensen veel meer haar dan nu, dat was in de winter om je warm te houden en in de zomer om je koel te houden. Tegenwoording wordt de lichaamsbeharing steeds minder omdat we kleding dragen. Op sommige plekken hebben we het echter nog steeds omdat het nu zit op plekken die onze 'geur' vasthouden, hetgeen (onbewust) een rol speelt in onze sexualiteit. Ook kan het zijn omdat het een teken is dat men 'paar rijp' is... geleerder zijn het er niet helemaal ove reens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt haar bijv onder de oksels zodat het niet schuurt

Toegevoegd na 35 minuten:
we hebben haar omdat het beschermt tegen de zon, lichaamswarmte isoleert, en tegen het schuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijke functie van haren is bescherming en isolatie. Zoals je weet hebben heel wat dieren, bijvoorbeeld de apen, overal veel en lang haar. Zo wordt heel hun lichaam beschermd tegen bvb. koude. De huidige mens heeft op het lichaam nog maar heel weinig haar. Blijkbaar hebben wij tijdens de evolutie minder en minder haren gekregen, waarschijnlijk omdat wij ons op andere manieren beschermden tegen de koude (door bvb. beschutting en kledij). Op ons hoofd hebben we het meeste en langste haar behouden, zo worden zeker onze hersenen nog goed beschut. Als jij niet graag naar de kapper gaat en liever lang haar hebt, dan zeg je maar dat je je hersenen beter wilt beschermen.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2524
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom groeit er bijna GEEN haar meer op ons lichaam?
Omdat we het niet meer zo nodig hebben.
En wat er nu nog wel groeit is er een restant van.
En dan alleen op die plaatsen waar het nog een functie heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zoals op onze tanden ,daar heb je er nog wat aan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha.!
dat stamt nog af van vroeger, om ons warm te houden. maar eigenlijk heeft nu alleen ons hoofdhaar nog nut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar is erg glad. Het heeft een lage wrijvingscoëfficiënt. Leg je hand maar eens op je hoofd en beweeg hem naar beneden. Als je de wang bereikt voel je dat vlees veel stugger is.

Een dier met haar is dus veel gladder dan een dier zonder haar.

Hierdoor is een behaard dier door een roofdier veel moeilijker te vanger. Een poes zal een on-behaarde muis heel makkelijker kunnen grijpen.

Haar is belangrijk om te overleven je door roofdieren wordt belaagd.

De mens heeft in de loop van de tijd de haren op zijn lichaam grotendeels verloren, omdat hij zich door zijn hogere intelligentie makkelijker op andere wijze tegen dieren kon beschermen, die hem als prooi zagen.

Haar had toen geen functie meer en datgene wat geen functie heeft gaat in de evolutie verloren

Grotere dieren zoals olifanten en nijlpaarden die niet door roofdieren worden aangevallen hebben eveneens nauwelijks haar.

Een mens heeft nog haar op zijn hoofd omdat het hoofd van een mens bij de geboorte relatief groot is. Een behaard hoofdje zal tijdens de geboorte makkelijker door het geboortekanaal bewegen. Kinderen met haar op hun hoofdje zullen minder vaak tijdens de geboorte sterven.

Haar onder de oksels en in de schaamstreek houdt geuren vast van de zweet die daar wordt afgescheiden. Dit had nog niet zo lang geleden blijkbaar nog een functie. Anders waren de haren daar wel net zo dun gezaaid als de haren op het lichaam.

Haar kan ook belangrijk zijn bij het zoeken naar voedsel. Een behaard dier kan zich makkelijk door kleine openingen wringen.
Een muis bijvoorbeeld kan door een opening kruipen zo klein als de diameter van een potlood.
12 jaar geleden
Het haar op je huid gaat rechtop staan als je het koud hebt (bij kippenvel), en dat zorgt ervoor dat er lucht blijft staan, en dat heeft een isolerende werking.