veranderd je kleurgen naarmate je ouder wordt?

bijv: een oud oma krijgt alleen maar dan grijs haar ipv bruin is dan hierdoor het kleur gen veranderd? of

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

nee dat heeft met de aanmaak van pigment te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gen kan nooit veranderd worden! (behalve in een labo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mutaties kunnen optreden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het antwoord klopt in zoverre dat een uiterlijke eigenschap nooit zomaar kan veranderen omdat de genetische basis ervoor verandert. Maar inderdaad het is een onvolledig en slechts gedeeltelijk correct antwoord. Toch geen min
Genen zullen normaal gesproken niet zomaar veranderen.
Tenzij inderdaad gemanupileerd in een laboratorium.
In het geval van grijs haar zijn de voornaamste oorzaken, een vermindere aanmaak van melanine en het afsterven van melanocyt-stamcellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kanker wordt meestal veroorzaakt door mutaties van bepaalde genen. Mutaties van genen liggen ten grondslag aan de evolutie.
Nee, naarmate mensen verouderen beginnen de pigmentcellen in hun haarfollikels traagjes af te sterven. Een follikel met minder pigmentcellen zal minder melanine produceren en melanine geeft kleur aan haar. Met een geleidelijke vermindering in de hoeveelheid melanine, zullen de lokken tot slot transparant worden en er zilverkleurig, wit of grijs uitzien. Het duurt gewoonlijk ongeveer tien jaar vooraleer de grijze kleur het hele hoofd domineert.