Wanneer is iets gezond en wanneer is iets ongezond?

Ben op zoek naar een goede definitie van gezond en ongezond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

Een product bestaat uit veel verschillende stoffen. Mijn definitie van gezond: als de som van de positieve eigenschappen en gezonde stoffen van een product gróter is dan de nadelen die je ondervindt (op korte- en lange termijn) na de consumptie van een product, dan is het product gezond. Als de nadelige effecten groter zijn dan de positieve effecten, is het product ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gezond: veel vitamines, mineralen en bouwstoffen voor je lichaam. Ongezond: dit hierboven niet en met veel onnodig vet of suiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teveel van genoemde is ook niet gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een zekere hoeveelheid vet is ook gezond, want nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat dan ook met VEEl onnodig vet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan het je het nog steeds over ONNODIG vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dus... Dat is ongezond dat zeg ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik zeg dat vet niet onnodig is. Je lichaam heeft vet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook maar er staat veel onnodig vet is slecht dat is zo dus waarom zeg je dit eigenlijk allemaal?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik in de onderverstelling was dat je met je antwoord bedoelde dat vet altijd slecht is. Maar ik begrijp nu dat dat niet zo is.
Gezond , zijn alle omstandigheden ,die nodig zijn om een gezond lichaam te krijgen.
Ongezond , is alles wat dit tegenwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit wel de best mogelijke omschrijving is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch niet, Bazzz. Het woord "gezond" in de vraag kun je lezen als "goed voor je". Het woord "gezond" in "gezond lichaam" kun je lezen als "een lichaam in goede conditie". Het gebruikte woord is hetzelfde, maar de bedoeling is toch verschillend.
Bouwt het je lichaam op, dan is het gezond.
Breekt het je lichaam af, dan is het ongezond.
Iets wat voor jou gezond kan zijn, hoeft dat nog niet voor een ander te zijn. (denk aan bijv. pinda-allergie)
Dus pas het persoonlijk toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongezond eten verkort je verwachte levensduur; gezonde eten niet.
Het hangt dus van de persoon af of hij ziek is of een aandoening heeft wanneer iets ongezonds is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is ongezond als je er te veel van eet, zoals:
Koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines, mineralen & water. Als je daar te veel van eet zelfs van Vitamines kan het slecht voor je zijn. Ook te veel fruit op een dag is dus slecht voor je. Maar het allerslechtste is onverzadigd vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch, is gebleken, hebben we ook onverzadigd vet nodig. Ook is gebleken dat veel onverzadigde vetten eten juist schadelijk is. Voor beide geld dus: nodig, maar met de juiste mate.
Iets is gezond als het een ondersteunend effect heeft op noodzakelijke lichaamsfuncties. Iets is ongezond wanneer het noodzakelijke lichaamsfuncties verstoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The WHO (World Health Organization) heeft gezond in 1948 als volgt gedefinieerd: 'Een staat waarin er sprake is van een compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en niet slechts de afwezigheid van ziekte of gebreken.

Ongezond is daar dan tegenovergesteld van, dus een tekort aan fysiek, mentaal of sociaal welbevinden, eventueel gecombineerd met een ziekte of gebrek.
Ik vermoed dat deze definitie (of wat dat betreft elke definitie) grotendeels subjectief is.
Als ik griep heb ben ik even niet gezond, maar het is vrij normaal om griep te hebben en het is slechts een tijdelijk euvel, verder verkeer ik dan in goede gezondheid. Er zijn diabetes patiënten die zich volstrekt gezond voelen omdat zij door goede medicijnen geen last ondervinden van hun kwaal. Er zijn mensen die lijden aan depressie maar zich mentaal gelukkig voelen omdat ze beschikken over antidepressiva. Ook zijn er tal van gehandicapten die zichzelf als gezond zouden omschrijven.
Een ziekte kan op sommige plekken in de wereld dodelijk zijn (omdat daar geen toegang tot medische hulp is) en kan ook door 'tijd' gevaarlijk zijn. Aids was 25 jaar geleden nog dodelijk, er zijn vandaag de dag veel HIV-patiënten te vinden die zichzelf als gezond zouden omschrijven.

Over gezond m.b.t. voedsel kan nog veel meer gezegd worden, en dat is eveneens grotendeels relatief. Veel mensen met overgewicht zijn gezond bezig als ze pindakaas laten staan, in de hoorn van Afrika redden ze mensenlevens door het verstrekken van pindapasta (Plumpy’nut)
Ook allergieën tonen de relativiteit aan.
Wijn zou gezond kunnen zijn (lees o.a. over de Franse paradox) maar wijn is doordat het alcohol bevat heel gevaarlijk voor kinderen.

Wat gezond is en ongezond verschilt van persoon tot persoon en is ook nog gebonden aan tijd en plaats en hangt sterk af van welke criteria je gebruikt.