kun je jezelf in vriezen?

Ik vroeg me af of dat mogelijk is, aangezien je jezelf over bijvoorbeeld vijfhonderd jaar weer kan laten ontdooien en kijken hoe het dan bijvoorbeeld met technologie de zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buck Rogers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Futurama!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al je jezelf invriest en daardoor niet in staat bent de maandelijkse elektriciteitsrekening te betalen, zal je eerder na 5 weken ontdooien, dan na 500 jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Micky095 ik zou het dan wel doen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach; het invriezen is niet zo moeilijk... levend ontdooien is een heel ander verhaal...

Antwoorden (5)

Je kunt jezelf zeker invriezen!
Er zijn gevallen bekend van mensen die in hun vrieskist stapten of vielen, en de klep viel in het slot. Ze konden die klep niet meer van binnenuit openen en bevroren.

Je kunt er rustig van uit gaan dat als er na je genoemde 500 jaar een langdurige stroomstoring plaatsvind, deze mensen echt niet meer spontaan tot leven komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem jij jezelf wel helemaal serieus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem hem serieus. Het is echt niet zo dat je weer levend bent als je jezelf ontdooit..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe krijgen ze je dan weer tot leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de huidige technologie: niet. Maar in de toekomst kunnen er misschien cellen dus danig aanpassen dat we er weer een werkend systeem kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een dier (soort kikker) die ingevroren kan worden en na ontdooien weer doorleeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Degene die hier -1 voor geeft snapt of de vraag, of het antwoord niet helemaal. Er wordt toch gewoon antwoord gegeven? Ja je kunt alles invriezen, ook jezelf, maar dan ben je dus wel dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j0ve, de wetenschap is juist bezig om te kijken of je na invriezing weer tot leven kan komen, dus je stelling is niet zo vanzelfsprekend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DokterEric, voor de vraag doet dit er niet toe, want het antwoord is sowieso "ja, je kunt jezelf laten invriezen".
Echter voor zover wij nu weten is dat dodelijk. De benodigde kennis om iemand later te ontdooien en weer tot leven te wekken bestaat op dit moment niet.
Invriezen betekent dus op dit moment de dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je weer wordt ontdooit dan zijn je hersens toch door de war.
Want dat is ook zo bij een hartstilstand, daar heb je maar 6 minuten en hoe zou het bij dit zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
artsen koelen soms een lichaam(sdeel) om schade te beperken. als er geen zuurstof bij je cellen komen sterven ze langzaam af. door koelen vertraag je dit proces. maar als hersenen er een keer mee kappen en je gaat iemand in leven houden (bv door beademing) krijg je 1 grote ranzige etterende pap in je bovenkamer.

met stamcellen is er van alles te vogelen en hier liggen ongetwijfeld veel meer mogelijkheiden, maar ontdooien en vrolijk verder gaan zoals je de vriezer in bent gestapt? dat gaat echt niet hoor met een pudding in je hoofd. 1 keer neus snuiten (koutje gevat....) en je bovenkamer is leeg. kansloos dus. bij vriezen gaan je cellen zowiezo kapot. alles in de cel kristalliseert en dat trekt een cel gewoon niet. net als met boontjes in de vriezer. het blijft lang houdtbaar, maar ze groeien ook niet verder als ze zijn ontdooit. sommigen hebben het ervaren met bv vingers. uiteindelijk tref je een dode zwarte afgestorven massa aan. stap je helemaal in een vriezer zal het niet zwart worden, maar de cellen kappen ermee. +1 conan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je kan echt niet meer even verder wandelen als je 500 jaar bevroren bent geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de plusjes!
Er zijn mensen die geloven dat je jezelf kunt laten invriezen en na een hele tijd weer kunt laten ontdooien. De kans dat zeer gevoelig weefsel zoals je hersenen niet beschadigd raken door de vorming van ijskristallen is echter zeer klein.

Los daarvan kun je je afvragen of de mensen over 500 jaar zitten te wachten op een heleboel extra bevolking (want als het zou kunnen zouden er vast veel geïnteresseerden zijn) die niet aangepast is aan hun tijd. Ik betwijfel dus of je überhaupt ontdooid zou worden…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je wel laten invriezen, maar daar ga je wel dood van.
Dus je kan dan niet zien hoe het er over 500 jaar uit ziet. Ik zou het dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...tenzij je natuurlijk al dood bent en je dan laat invriezen. Dan heb je niks te verliezen, want dood ben je toch al. Zeker een plus voor dit antwoord! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...tenzij ze iemand over 500 jaar wel kunnen ontdooien en tot leven wekken.
JEZELF invriezen gaat niet, je zult dan eerst overleden moeten zijn om ingevroren te kunnen worden, maar om dan zelf de vrieskist in te stappen gaat niet natuurlijk ;)
Je kunt je wel LATEN invriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet je eerst overleden zijn om ingevroren te kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie jij het voor je om levend ingevroren te worden? Geen enkele arts, onderzoeker of wie dan ook zal daar mee instemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen ze bij klinisch doden, zie link onder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ik het voor me zie doet er niet toe El0512, maar het kan natuurlijk wel. En ach, euthanasie is ook redelijk geaccepteerd toch? Dus waarom niet levend invriezen? Ik denk (wilde inschatting :P) dat de overlevingskansen dan ook nog eens ietsje hoger zijn dan wanneer je dood ingevroren wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan het wel.
Je stapt in een vrieskist en laat de deksel dichtklappen, net als Conan al schreef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Torrie : Oke, dan is dat zo. Ik had helemaal zo ver niet gedacht, om tot deze , "lugubere" gedachten te komen.
Maar als je het zo stelt dan kan het ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan zelf wel in een vrieskist stappen hoor.
Cryogenics om mensen in te vriezen en later te ontdooien werkt nu niet, misschien ooit. Maar dan zijn er nog HEEL veel hobbels te overwinnen.

Het invriezen van klinisch dode mensen die hopen dat ze over x jaar weer ontdooid en terug tot leven gewekt kunnen worden, wordt al wel uitgevoerd. Dat gaat dan meestal om mensen met een ernstige ziekte die mogelijk in de toekomst wel genezen zouden kunnen worden, of mensen die hopen dat er in de toekomst 'genezing' bestaat voor ouderdom.
Om dat invriezen goed te doen, is wel wat meer nodig dan onze standaard diepvries. In onderstaande wiki-link lees je er meer over.

Cryogeenslaap wordt ook wel eens genoemd als mogelijkheid om extreem lange ruimtereizen bij sub-lichtsnelheid te overleven.

Ethisch zitten er allerlei haken en ogen aan; stel je voor dat je over 200 jaar 'ontdooid' wordt en terecht komt in een mensheid die je helemaal niet meer herkent? Of wil je je familie opzadelen met het maken van keuzen voor een dood-maar-toch-niet-dood lichaam? En zo zijn er nog wel 100 vragen te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He he, eindelijk een serieus antwoord: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, dus ik kan de 4 sterren A klasse vrieskist van me wel vergeten voor dit project.... ;-)) +1