Is het niet gek dat het zolang duurt voordat we leren lopen?

Wij mensen zijn het meest geëvolueerd van alle mogelijke levensvormen op de wereld. Of voor de liefhebbers, het best gemaakt door onze here God.

Maar ondanks dat doen wij er ruim 7 maanden over voordat we leren lopen (uitzonderingen daar gelaten). Terwijl dieren al heel snel lopen.

Is het dan ook niet vreemd dat dit proces bij ons zolang duurt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik niet, mijn dochter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld is een maand op 13 hoor. Mijn jongste dochter liep pas met 20 maanden... 7 maanden is een uitzondering, met soms grote gevolgen.

Het beste antwoord

Vind je ons het best gemaakt door God? Moet je eens naar een panter kijken, of voor mijn part naar een dolfijn!
Nee hoor, wat dat betreft moet de mens zich maar behelpen...
Onze hersens zijn verder ontwikkeld, maar of DAT nou altijd zo'n voordeel is geweest...moet je zien wat we met de aardkloot gedaan hebben...
'When God created man, she was only joking' zeg ik altijd maar...

Kortom: Je vraagstelling klopt niet, wij zijn niet het best geschapen, dus is het ook niks vreemds dat we er zolang over doen om te leren lopen.
Bovendien hebben wij geen natuurlijke vijanden meer, dus bestaat de behoefte ook niet om snel te leren lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euhm, ik schrijf het meest geëvolueerd. En ik maak een knipoog naar de gelovig op de site die veronderstellen dat God ons heeft gemaakt. Kortom: je antwoord klopt niet, ik veronderstel niet dat we het best geschapen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het best geschapen, het best geevolueerd, ik gebruik niet hetzelfde woord maar bedoel dit natuurlijk wel.
Jammer dat je dat in mijn antwoord niet hebt kunnen doorzien.

Andere antwoorden (5)

Nee hoor... Als wij dan het meest geëvolueerd zijn is het niet vreemd dat een beetje goed functioneren van het lichaam het langst duurt van alle soorten op aarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Allereerst... We zijn niet het best gemaakt. We hebben een zwakke rug om dat we evolutionair gezien juist te snel zijn gaan lopen. Onze bekkens zijn daardoor versmald en daardoor is de geboorte zo'n hel. Biologisch gezien steken we helemaal niet zo solide in elkaar.

Dat gezegd hebbende... Waarom doen we er zo lang over om te gaan lopen? Allereerst omdat we die luxe hebben! Als een girafje niet snel op zijn pootjes staat, dan wordt hij opgevroten door een leeuw. Wij hebben daar geen last van. Je ziet daarnaast dat grote prooidieren zonder holletje om in weg te kruipen veel sneller lopen dan diersoorten die wel een schuilplaats hebben. Muisjes bijvoorbeeld doen er veel langer over voor ze kunnen lopen. Laat staan wegrennen voor een kat. Wij mensen hebben geen directe vijanden om voor weg te rennen en bovendien solide huizen om ons te beschermen. We hoeven dus niet meteen vanaf de geboorte hardlopers te zijn.

Om het verhaal compleet te maken is het dan nog zo dat een mens heel veel te ontwikkelen heeft dat veel complexer is dan lopen. We moeten leren praten. We moeten sociale interactie gaan begrijpen. We moeten allerlei verschillende objecten leren grijpen, voelen, proeven. In de loop van de tijd zijn er heel veel vaardigheden bijgekomen die voor de mens belangrijker zijn geworden te leren dan om weg te lopen.

Dus... Dankzij het feit dat we ons goed zijn gaan beschermen, konden we ons steeds verder ontwikkelen. En mede daarom lopen we nu niet meteen de kamer uit als we na een zware bevalling op de aarde zijn gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn verder geevolueerd dan veel dieren, in de zin dat we ons hoofd voor veel meer gebruiken dan basis communicatie & orientatie. Daarom zijn onze hersenen extreem groot geworden. Om te voorkomen dat de embryo te groot wordt om door het geboordtekanaal te passen wordt de baby eigenlijk te vroeg geboren. Daarom zijn onze babies redelijk hulpeloos bij de geboorte. Hetzelfde zie je bij alle primaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens heeft niet veel natuurlijke vijanden, waardoor we niet snel hoeven te leren lopen. Dit in tegenstelling tot dieren die o.a. zo snel mogelijk in veiligheid moeten worden gesteld. Het enige dier, wat ik zo snel kan bedenken dat niet snel hoeft te leren lopen, is een kangoeroe en aapjes. Als is het wel zo dat deze dieren al wel snel na de geboorte "kunnen" lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn echt niet het meest geëvolueerd van alle levensvormen. Dat is een misvatting die stamt uit de tijd dat we de mens beschouwden als "de kroon der schepping".

Wij zijn wel de enigen die zo enorm ver in een bepaalde richting zijn geëvolueerd.

Die richting impliceert dat we heel veel moeten leren. Dat past bij een voortplantingsstrategie waarbij de ouders relatief weinig nakomelingen krijgen, en daar enorm veel tijd en moeite in investeren.

Vergelijk dit met kikkers, die honderden eitjes leggen, maar daar vervolgens niet naar omkijken.

Als je toch al zoveel tijd en moeite in je nakomelingen investeert, is het niet meer zo belangrijk dat ze snel leren lopen. De nakomeling wordt door de ouders, ja zelfs door de kudde, beschermd tegen gevaar. De evolutionaire druk om snel te lopen is daarmee verdwenen.

Er zijn andere dieren die dit ook hebben, zij het niet zo sterk als de mens. Muizen, ijsberen en apen worden ook een tijdlang door de ouders, en soms ook door de groep, verzorgd en beschermd. Ook zij lopen niet snel. Ook bij veel vogels zie je dat de jongen een behoorlijke tijd niet kunnen lopen/vliegen. Ook daar investeren de ouders veel tijd en moeite in het grootbrengen, verzorgen en beschermen van hun nakomelingen.