Herkennen de eenden in het park je na een poosje? Hoe is de intelligentie van eenden?

Ik geef nu al een poosje dezelfde eenden 1 à 2 keer per week brood. Ik vroeg me af of ze je op een gegeven moment kunnen herkennen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Het beste antwoord

Ja zeker!

Mijn moeder voert ook altijd eenden in het park.
Eigenlijk EEN bepaalde eend.

Die weet ondertussen waar ze woont en staat haar voor de deur op te wachten (over stalken gesproken), ondanks haar luid blaffende hond (die ze krampachtig aangelijnd houdt dus).

Ze zegt zelf compleet voor aap te lopen als ze met hond EN eend in het kielzog de 100 m naar het park moet afleggen (ze is als de dood dat het beest onder een auto komt dus lokt ze hem elke keer terug naar het park en elke dag zit hij (eigenlijk is het een zij) weer voor de deur).

Nu trouwens niet meer geloof ik, maar in het voorjaar en de zomer wel
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een geweldig verhaal! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook al zo'n leuk verhaal. T is ook een leuke vraag:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mm, misschien komt dit omdat de eend wel eens zou willen weten waar dat eten vandaan komt en dat hij jouw moeder uit heeft gekozen om te ''stalken.'' Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben, dat komt omdat er nog geen officieel onderzoek naar is gedaan.

Andere antwoorden (5)

Als je goed oplet zie je eenden naar mensen toegaan omdat ze weten mensen hebben eten.
Als jij daaraan komt zien de eenden een mens en denken die heeft eten.
Dus ze zien alle mensen voor voedsel aan.
Ik denk niet dat de eenden je herkennen, ze zien tientallen mensen per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo bedoel ik het maar verwoord het prachtig
Wij wonen aan het water en elk jaar komt één bepaalde eend weer terug... hij is wit met wat donkere plekken, dus herkenbaar. Ik denk wel dat een eend je kan herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip, lees de vraag nog eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het de broedplek van die eend is.
Als je tegen ze praat, wel.
Ik denk niet, dat eenden een mens herkennen, die soms een jas, soms een paraplu, en soms een waaiende rok aanheeft. Maar geluiden, en dus stemmen, kennen ze wel : voor een deel communiceren ze tenslotte ook door geluiden. Ook een bepaald handgebaar zullen ze herkennen, en zelfs misschien je manier van lopen.

Ik werk op een steiger in de grote stad, waar de afgelopen winter een slobeend als een elegante noordelijke prinses kwam ontbijten met haar nederlandse woerd. Ik noemde ze Annefrit en Henk, en ze zat plat op haar buik te wachten op haar vogelzaad. Brood en ander 'menseneten' kende ze niet, maar het vogelvoer snavelde ze gretig weg. En na wat begingesputter met die droge zaadjes kon ook Henk het wel waarderen : hij at de restjes, als zij haar krop volhad.
Omdat ik wisseldiensten draai, moest ik haar 's middags, als het best druk kan zijn, ook in de winter, vaak roepen. En ik kletste ook tegen haar aan, als ze aan het snavelen was.
En ze kende me echt wel....ik was 'die van het eten'!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol; Ik was 'die van het eten' +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het leuke verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een ontzettend leuk verhaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je toch wel gelijk, goed en sterk verhaal, en ook nog eens leuk om te lezen.
+
reken maar dat eenden je kunnen herkennen, of in ieder geval je kleding.
het gebeurt wel dat we meerdere dagen achtereen een eend proberen te vangen, omdat hij een vishaak in het lijf heeft, of het plasticje van een sixpack om de snavel.
binnen de kortste keren heeft hij ons in de gaten, en zodra hij ons weer ziet maakt hij dat hij wegkomt (helaas).
Rieneke1
12 jaar geleden
Eenden zijn slim genoeg om te kunnen onthouden hoe mensen eruit zien en hoeveel honger ze hebben. Daarom lopen ze meteen op je af als je ze tegenkomt.
Ze zullen je waarschijnlijk niet herkennen, alhoewel er hier nog geen uitgebreidt onderzoek naar is gedaan.