Welke dieren zijn kleurenblind?

Zijn alle dieren kleurenblind? En welke dieren kunnen dan wel kleur zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.9K

Antwoorden (4)

honden, nachtvogels, reptielen, vele zeedieren zijn kleurenblind. De meeste andere dieren hebben wel kleurenbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel dieren zijn GEDEELTELIJK kleurenblind

Zie het interessantste stukje uit bijgevoegde link

Zien is typisch voor het dierenrijk, maar niet alle dieren zien op dezelfde wijze als de mens. Hier volgen enkele voorbeelden van manieren waarop dieren de omgeving waarnemen.
– De mossel heeft lichtreceptoren (lichtgevoelige cellen). Hij ‘ziet’ alleen maar verschillen in licht en donker. Als iets het licht verduistert, sluit hij zijn schelpen. Donkerte kan immers gevaar betekenen.
– De bij heeft facetogen. Dat zijn ogen die wezenlijk anders werken dan het menselijk oog. In feite zijn het verzamelingen van verschillende lensjes die allemaal hun eigen beeld maken. Zo’n oog zal dan ook vooral reageren op bewegingen. Bovendien kan dit oog ultraviolet licht waarnemen.
– De hond ziet minder scherp dan de mens en is bijna kleurenblind. Bij de hond is de reuk het belangrijkste zintuig. Het zicht loopt ongeveer tot honderd meter. Op grotere afstand herkent hij – zonder geur – zijn baas niet meer. Wel ziet hij ’s nachts iets beter dan de mens.
– De ogen van de kat zijn legendarisch! Vooral zijn nachtzicht is veel beter dan dat van de mens. De oorzaak ligt in het feit dat de kat overwegend staafjes in het netvlies heeft. Staafjes bepalen het nachtzicht.
– De kameleon kan zijn ogen onafhankelijk van elkaar bewegen. Dat maakt dat zijn gezichtsveld erg groot is. Beide beelden worden in de hersenen verwerkt. Maar als hij een prooi ontdekt, fixeren zijn ogen zich daarop om de juiste afstand in te schatten.
– De dolfijn kan goed zien. Hij kan groen en blauw goed onderscheiden, andere kleuren minder. Dat is niet erg: op meer dan vijf meter diepte zijn alleen nog blauwe en groen tinten te zien! De dolfijn kan zowel boven als onder water zien. Ook kan hij door het wateroppervlak kijken zonder dat hij last heeft van de breking van het licht.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zien / zicht is typisch voor het dierenrijk? Bedoel je kleuren zien? Tja, bacteriën en planten zien niet veel ;o) De meeste dieren zijn toch echt kleurenblind. Ze zien wel kleuren, maar anders dan wij omdat ze een type staafje missen. De dieren die je noemt zijn volgens mij kleurenblind. Je kunt m.i. niet gedeeltelijk kleurenblind zijn.
amigo
12 jaar geleden
zie in mijn link, dolfijnen kunnen wel goed groen en blauw zien maar de rest niet, en willem wever beweert dat honden VOORAL rood-groen kleurenblind zijn dus ook niet helemaal
Veel zoogdieren hebben maar twee soorten kegeltjes in hun ogen (mensen drie). Hierdoor kunnen ze minder kleuren zien dan mensen.

Enkele zoogdieren, met name de primaten, beschikken over drie verschillende soorten kegeltjes. De ene is gevoelig voor blauw, de tweede is gevoelig voor groen en het derde kegeltje is gevoelig voor geel-groen en rood. De hersenen verwerken deze tot veelkleurige beelden.

Honden zijn bijvoorbeeld kleurenblind. Apen kunnen heel goed kleuren zien. Stieren kunnen overigens ook geen kleuren zien, dus ook geen rode lap!

In de bron een video over hoe dieren kleuren zien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijgaand ook een link naar wikipedia over de groep Primaten. Dieren in deze groep (inclusief de mens) kunnen bijna allen kleuren zien (uitgezonderd in ieder geval de nachtdieren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alle dieren zijn kleurenblind, en niet alle dieren zien kleuren.

een volledig antwoord is er niet te geven omdat de meeste dieren minder kleuren zien die wij zien, maar ook omdat er dieren zijn die meer zien (waarnemen) en/of anders waarnemen dan wij dit doen.
de meeste dieren zien niet alle kleuren, maar bepaalde kleuren, tinten, nuances. je kan dus zeggen dat ze kleurenblind zijn als je ze vergelijk met de mens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid

zien is het waarnemen van beelden
en in dit geval kleur (op kleur kom ik nog terug)
er zijn meer manieren van 'zien' wat dacht je van het kunnen zien van UV straling/licht (o.a. vlindertjes)
het 'zien' van warmte (o.a.slangen)
het 'zien' m.b.v. (o.a. de vleermuis en dolfijn)
het zien van infrarood (bepaalde vissen)

kleuren bestaan eigenlijk niet, want kleuren zijn een eigenschap van licht. dit licht bestaat uit golven, die een mens of dier op KAN vangen.
het opvangen doe je d.m.v. cellen in je netvlies.
de kegeltjes maken dat je (alle) kleuren kan onderscheiden, er zijn bij de mens 3 soorten kegeltjes die elk gevoelig zijn voor een bepaalde golflengte van het licht waardoor we kleur kunnen waarnemen.
de meeste zoogdieren hebben echter 2 soorten kegeltjes. d.w.z. de meeste zoogdieren nemen niet alle kleuren waar die wij kunnen waarnemen, maar zoogdieren kunnen beschikken over lichtgevoelige ganglioncellen, maar deze lijken met zien van kleur niet bijzonder veel te maken te hebben (retinaal dus)

vogels hebben (minstens) 4! soorten kegeltjes

met de staafjes (en andere cel in het netvlies) kan je geen kleur onderscheiden, maar deze bepalen de lichtintensiteit.
(daar waar wij geen hol meer zien, daar ziet bv een kat juist enorm helder)

De meeste zoogdieren hebben maar twee soorten kegeltjes: één in het blauwe gebied en één in het geelgroene gebied.
Vogels hebben voor zover bekend minstens vier soorten kegeltjes (gevoeligheid maxima: 370, 445, 508 en 565 nm), met vooral meer zicht in het ultraviolette deel van het spectrum. Ook veel insecten kunnen ultraviolet zien, maar minder goed rood. Sommige vissen zijn juist weer gevoeliger voor infrarood.

zou je het van elk dier willen onderzoeken of het evenveel kleur ziet, en welke kleur wel/niet is dat een hele klus om dit te testen/onderzoeken maar met de huidige wetenschap is dit (nog) niet mogelijk.