Wat is de functie van al die regen in de herst?

De natuur lijkt nooit iets zinloos te doen. Maar als alle bladeren in de herst vallen, en vele dieren en planten sterven, wat heeft de natuur dan aan zo'n grote lading water? Op een paar bomen en struiken na (kastanjes en bramen etc.) bloeit er vrijwel niets....

De vraag is dus wat de functie van al die regen is, niet hoe het tot stand komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterven er zo veel planten en dieren dan ? Ik zie heel veel planten in de volgende lente namelijk weer opbloeien. En dieren gaan er altijd wel dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn er inderdaad veel die weer terugbloeien, maar het merendeel van de (kleinere) planten en bloemen sterft.
Volgend jaar zullen er dan weer nieuwe planten en bloemen groeien. Tenminste, dat vermoed ik, maar ik ben zeker geen expert. Hoe het ook zij, de meeste planten en bomen gaan i.i.g op standby, dus hebben ze ook niet zo'n enorme lading water nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De natuur lijkt nooit iets zinloos te doen." Hier stel je de natuur als een denkend (met zelfbewust zijn?) iets... Dit is natuur-lijk niet het geval.

Het beste antwoord

Volgens mij is regen een meteorologisch verschijnsel dat zelfstandig optreedt (bv. veroorzaakt door de golfstroom en het feit dat de zon nu meer boven het zuidelijk halfrond komt te staan). Dus: de regen is er, en de natuur reageert ook op klimaatwisseling (herfst).
Regen valt niet om de natuur (planten) te dienen, maar de natuur past zich aan op de wijze en momenten waarop de regen valt.
Denk maar aan het volgende voorbeeld: het gebrek aan regen in de Sahara heeft geen nut, maar is een feit. De natuur reageert daar op, alleen planten en dieren die bijna zonder neerslag kunnen overleven.
Neerslag valt in Nederland trouwens redelijk 'netjes' verdeeld over het jaar, beter verdeeld dan in veel andere landen (zie grafiek). Gevoelsmatig lijkt het alsof er in de herfst meer heftige buien zijn, of dat echt klopt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me wel een aardig antwoord. De natuur (flora en fauna) voegt zich naar de omstandigheden. Het is kwestie van oorzaak en gevolg. We hebben hier een bepaald klimaat in NL en dat zorgt voor de bijbehorende natuur. Het klimaat is niet zo dat het precies 'gemaakt is' om bijv. het rottingsproces te bevorderen en de meststoffen de grond in te spoelen, kortom: om onze fauna precies zo in stand te houden. Het werkt andersom. De planten die we hier hebben, zijn hier als gevolg van het klimaat (onder meer). Ik hoop dat ik mezelf voldoende duidelijk heb weten te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt inderdaad erg logisch... +

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dat het rottingsprocess van de bladeren bevorderd. Dus het rot sneller
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is een vermoeden, dat ik graag ruil voor een beter.

Op de grond komt blad, dat verteert. De daardoor gevormde meststoffen (voedingsstoffen) worden door de regen in de grond gebracht. Waardoor de grond vruchtbaar wordt/blijft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het antwoord van mijn bovenbuurman en dat van mijn combineren. En u hebt wat in de bron staat.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zonder de typefouten die ik gemaakt heb uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de herfst en de regen in het werelddeel waar wij wonen bij elkaar horen.ik denk niet dat de herfst en de bijbehorende regen een functie hebben.het is gewoon een natuurverschijnsel.ik denk verder dat een uitspraak als,"de natuur lijkt nooit iets zinloos te doen"niet op zijn plaats is.de natuur doet niet,de natuur is.iets" niet zinloos" doen, veronderstelt een vorm van bewuste bedoeling.de natuur heeft geen bedoeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met de antwoorden over het rottingsproces. Maar is het niet gewoon zo dat het vele verdampte water uit de wolken moet? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad doet de natuur niet voor niets echter heeft het niets met een rottingsproces te maken maar het doden van een te veel aan..... en ontkiem gelegenheid geven aan ... .

De zaden die nu van de bomen (eikels, kastanjes, etc.) struiken en planten vallen krijgen door het vallen van het water een goede kans om te ontkiemen.

Daartegen over staat dat dadelijk in de wintermaanden juist de gronden die doorweekt zijn tot een behoorlijk diepte kunnen bevriezen, de vorst zal dan alles doden die in de toplaag van de aarde bevindt, hierdoor ontstaat er een natuurlijke selectie en zullen de dieren die niet vergenoeg weggekropen zijn (door zwakte) sterven ook plantkiemen die zwakker zijn zullen het door de vorst niet overleven.

Tevens is het aanvullen van het grondwaterpeil na een periode van droogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet alles een functie hebben ? Het regent gewoon. Zo is het klimaat in Nederland nou eenmaal. Klaar.