Wat maakt alcohol precies kapot in je hersenen?

En wat zijn de effecten op lange termijn ervan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Zenuwcellen, waar de hersenen uit zijn opgebouwd, geven trager impulsen door door alcohol. Het verstoort namelijk de ladings-deeltje balans. Hierdoor duurt het langer voor een impuls wordt doorgegeven, en lijkt het als je drinkt alsof de wereld heel mooi en soepel, langzaam voorbijtrekt. Ook ga je hierdoor anders zien, alsof de wereld achter je hoofd aan beweegt in plaats van dat het tegelijk gaat. Op de lange termijn, als je veel drinkt, kun je hierdoor een soort definitieve zenuwbeschadiging krijgen, maar dan in je hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alcohol is een verdovend middel en werkt dus ook verdovend op alle hersencellen, waardoor de communicatie tussen de neuronen vertraagt. De hersencellen gaan ook anders functioneren. Op termijn zullen er ook hersencellen verloren gaan. Het verlies aan hersenweefsel wordt zeer duidelijk vanaf het dagelijks drinken van 6 glazen. Dit verlies heeft o.a. te maken met het feit dat alcohol giftig is voor de hersencellen en met tekorten aan vitamine B1, als gevolg van alcoholgebruik. Jarenlang overmatig drinken zorgt voor het krimpen van de hersenen. Bij zeer zware drinkers kan het volume met 10 tot 15% afnemen, na 10 tot 15 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat voor gevolgen heeft die hersenkrimping? Dus gaat je geheugen achteruit,of je motoriek, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanzelfsprekend. Geheugen achteruit, reactie vermogen vermindering. Door alcohol wordt je fijne motoriek slechter, omdat het cerebellum langzamer gaat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook kan het zijn, dat je een zg. tremor ontwikkelt : een trilling over je hele lichaam. Je kunt dan bijv. moeilijk meer schrijven, en trappen lopen en soep lepelen wordt moeilijk.
Het heet het Korsakovsyndroom

Zie ook link

Drinken heeft invloed op alle hersenfuncties. Na het drinken van 1 à 2 glazen werken de hersenen al minder goed dan normaal.

Als je langdurig gemiddeld meer dan 25 glazen alcohol per week drinkt, loop je risico op hersenbeschadiging. Je geheugen gaat achteruit, het denken wordt vertraagd en je kunt je minder goed aanpassen aan nieuwe situaties.

De hersenen werken niet alleen minder goed, ook het volume van de hersenen kan bij overmatige drinkers met wel 15% krimpen.

Korsakov
Jarenlang teveel drinken kan, zeker in combinatie met een tekort aan vitamine B1, leiden tot onherstelbare hersenschade. De meest ernstige vorm is het Korsakovsyndroom. Korsakovpatienten lijden aan:

■geheugenverlies
■verlies van het vermogen iets nieuws te leren
■en een gestoord begrip van tijd en plaats.
amigo
12 jaar geleden
De engelse Wikipedia geeft bij Common Misconceptions het volgende antwoord

Alcohol does not necessarily kill brain cells. Alcohol can, however, lead indirectly to the death of brain cells in two ways:

(1) In chronic, heavy alcohol users whose brains have adapted to the effects of alcohol, abrupt cessation following heavy use can cause excitotoxicity leading to cellular death in multiple areas of the brain.

(2) In alcoholics who get most of their daily calories from alcohol, a deficiency of thiamine can produce Korsakoff's syndrome, which is associated with serious brain damage.