Wat is de biologische achtergrond van heterochromia?

Hoe verklaar je, dat je 2 verschillende kleuren irissen kan hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Dat is enerzijds erfelijk bepaald oa door het syndroom van Waardenburg of dat van Horner. Anderzijds komt het voor doordat het oog is blootgesteld aan een bloeding, ontsteking, beschadiging door een ongeluk of langdurig gebruik van oogdruppels. Ook kan een tumor in het hoofd de oorzaak zijn.

Heterochromia komt voor als kleurverschil tussen beide ogen of als kleurverschil in delen van 1 oog.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heterochromia_iridum

NL: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heterochromie

Toegevoegd na 6 minuten:
Het kleurverschil zelf ontstaat als gevolg van gebrek of overdaad aan pigment (melanine).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er geen syndroom aan verbonden is, dan kan het erfelijk bepaald zijn. Mijn zoon heeft het, en het komt bij ons aan beide zijden van de familie voor bij grootouders.

Toegevoegd na 49 seconden:
Oorzaken van buitenaf die heterochromie veroorzaken zijn o.a. een bloeding die in het oog heeft plaatsgevonden, een ontsteking, beschadiging van het oog door een ongeluk, langdurig gebruik van oogdruppels of een tumor in het hoofd. In deze gevallen is de pigmentvorming in het oog aangetast.

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps, sorry, dat stond hierboven ook al.