Bacterie immuun voor antibiotica?

Ik heb gelezen dat bacteriën immuun zijn geworden voor antibiotica. Omdat het te veel is voorgeschreven, en dat dat dan zou betekennen dat er weer epidemieën en/of pandemics kunnen komen, waarbij er heel veel mensen kunnen komen te overlijden, net als heel vroeger? Ik snap er niet zoveel van, en weet ook niet wat er waar van is.... Het komt van de wetenschap af. Weet iemand hier het fijne van? Dus als er binnenkort dus een griep zou komen, zou die bacterie er dus voor kunnen zorgen dat er veel mensen gaan sterven?
Sorry voor de spelfouten enzo.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit zijn trouwens 2 bronnen waar ik het van heb:
http://nieuws4ever.nl/?p=3982
http://www.wereldgeheimen.nl/wg/index.php?option=com_content&view=article&id=3402:wetenschap-waarschuwt-voor-invasie-van-dodelijke-bacterien&catid=1:laatste-nieuws

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Je haalt wat dingen door elkaar, en griep is een virus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit staat bekent als de ziekenhuis bacterie, maar de naam ervan weet ik even niet. Kijk een op de site van tros radar daar is een paar weken geleden hier een uitzending over geweest!!! Je kunt zoeken bij afleveringen en dan even zoeken naar iets wat het zou kunnen zijn, bv met iets van bacterien in de naam ofzo!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen wetenschappelijke website. Ik wil het probleem - dat er echt wel is - zeker niet bagatelliseren. Mensen worden door zo'n beschrijving onterecht heel bang gemaakt. Waar het om gaat is dat er minder kwistig wordt omgegaan met antibiotica en er een verbod komt op gebruik van antibiotica binnen de veeteelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke beschrijving bedoel je ?? Die van tros radar?? Ik vond het een zeer interessante uitzending!!

Antwoorden (3)

Bacteriën die immuun zijn voor antibiotica zijn inderdaad heel gevaarlijk. Ons lichaam kan de meeste bacteriën wel bestrijden (dus ook die immune), maar als je echt goed ziek bent is een behandeling met antibiotica het enige dat artsen kunnen voorschrijven en dat zou dan niet meer helpen.

Griep wordt veroorzaakt door een virus, niet door een bacterie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is overigens niet zo dat resistente bacterieën helemaal niet te doden zijn. Op de huid kan je wassen met zeep of speciale zalven gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je hoeft op dit moment geen angst te hebben dat door de resistentie er snel epidemieën komen, daarvoor is meer nodig. Resistentie kan worden voorkomen door spaarzaam om te gaan met de bestrijding van antibiotica en als je antibiotica krijgt om de kuur helemaal af te maken. Grootste probleem is dat antibiotica in de veeteelt te veel gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar ook met hygiënische maatregelen, inentingen en afzondering van besmette patienten kun je bacteriële infecties voorkomen. Het gaat ook vaak om bacteriën die een niet zo een groot besmettingvermogen hebben en langzaam delen (TBC).

Het gevaar van epidemieën (denk aan de EHEC-bacterie) is bij bacteriën wat groter dan het gevaar van pandemieën. De toename van het aantal TBC besmettingen is echter wel reden tot zorg en mogelijk keren we weer terug naar de situatie van het begin van de 20e eeuw waarin veel mensen naar kuuroorden moesten om te proberen hun TBC infectie te overwinnen. Veel mensen stierven toen ook uiteindelijk aan hun TBC besmetting.

Voor een griep maakt het niets uit, omdat griep een virusziekte is die sowieso niet met antibiotica te bestrijden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een deel van het probleem komt omdat antibiotica niet meer uitsluitend een wondermiddel van de westerse wereld is (gelukkig voor die mensen trouwens).

Het wordt nu in grote hoeveelheden in de hele wereld gebruikt.

Resistentie treedt op als je een middel langere tijd gebruikt, er altijd wel een enkele bacterie die de kuur overleeft en die heeft dan een voordeel tov de anderen

Daarom wordt er ook altijd op aangedrongen dat je een kuur afmaakt, stop je na 3 dagen omdat je je beter voelt, overleven relatief veel bacteriën die kuur, jij wordt dan (meestal) niet ziek meer maar je verspreid dan wel bacterien die enigszins zijn gewend aan die antibiotica

De 3de wereldlanden die nu veel antibiotica gebruiken dragen (ongewild) op 2 manier bij aan het resistent worden. A) kun je het daar vaak gewoon bij de drogist kopen en stoppen VEEL te veel mensen voortijdig met een kuur en B) (en dat is ook onze schuld) verschepen wij daar onze GOEDKOPERE antibiotica naar toe en dat zijn de oudere varianten die al niet zo goed meer werken

Er wordt nl heel hard gewerkt aan het telkens nieuwe soorten ontwikkelen die nog WEL veel bacterien doden maar die zijn vaak te duur voor arme landen en dan wordt daar dus " minderwaardig spul" gebruikt
amigo