Waar zijn toch al die mussen gebleven?

Vroeger hadden we veel mussen in Nederland, maar je ziet ze haast nergens meer. Ze zaten in elke tuin en op straat in de bomen.

De klimaatverandering zou een logisch antwoord kunnen zijn, maar aangezien ze in Griekenland (waar het nog warmer is) volop zitten, is dat het niet.

Een andere verklaring die ik wel eens hoor dat het komt omdat er zo weinig huizen met dakpannen zijn. Maar in oude wijken met veel pannendaken lijken ze ook te zijn uitgeroeid. Waar zijn ze? En is dat een slecht teken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11.6K

Het beste antwoord

Helaas.....
Huismussen leven al eeuwenlang in de omgeving van mensen. Vroeger broedden ze massaal onder de daken van huizen en zochten op akkers naar graan. Door de verstedelijking is ons land steeds kaler en schoner geworden. Veel daken zijn door moderne woningbouw voor de huismus ontoegankelijk geworden en graan- en korenvelden hebben plaatsgemaakt voor industrie. In de jaren zeventig waren er nog tussen de 1 en 2 miljoen huismussenpaartjes, nu broeden er tussen de 500.000 en 1 miljoen paartjes in ons land en dit aantal neemt sterk af.

Vooral de snelheid waarmee het aantal mussen in Nederland en andere West-Europese landen afneemt is verontrustend. In de jaren negentig was er een stroomversnelling. Op het platteland is de afname geleidelijker en lijkt nu stabiel. In de stedelijke gebieden begon de afname later maar het proces verloopt er rap en gaat gestaag door. De mus hoeft nog niet te worden gezien als zeldzaam maar actie is noodzakelijk om de afname een halt toe te roepen.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ook de daken van oude huizen zijn tegenwoordig zodanig dichtgestopt dat er geen musje meer in kan nestelen.
AWM
14 jaar geleden
Onder meer in Nederland en Vlaanderen is de huismussenpopulatie de laatste decennia drastisch afgenomen. Hiervoor zijn diverse oorzaken verondersteld:
1. Meer huizen werden gebouwd zonder dakpannen, of de afwerking van de daken was zo goed dat de huismus geen nestjes in kieren en dergelijke kon bouwen;
2. Meer tuinen werden betegeld
3. Naarmate paard en wagen werd vervangen door de auto, werd er steeds minder graan op de straten gemorst;
4. Veranderingen in de landbouw:
1. Men ging bijvoorbeeld vaak over op het verbouwen van andere gewassen dan graan en koren;
2. Men gebruikte meer insecticiden waardoor er ook minder insecten waren;
3. Men ging mest beter afgesloten bewaren, waar voorheen veel insecten buiten bij rondvlogen;
4. De oogst werd efficiënter waardoor er minder voor de mussen bleef liggen;
5. Efficiëntere bebouwing in de steden waardoor er minder ruwe en onbebouwde terreinen overbleven waar voedsel te vinden is;
6. Het in onbruik raken van het buiten uitkloppen van tafelkleden na het eten.
7. Populariteit van de kat als huisdier, het aantal katten in Nederland is sinds de jaren 90 van de twintigste eeuw sterk toegenomen
8. De overschakeling naar loodvrije benzine. Die is goed voor het milieu, maar niet voor de mus. Omdat ze andere stoffen bevat, die insecten doden waarvan de mus moet leven. Die stoffen zouden ook schadelijk zijn voor de mussen zelf. En op de velden blijft er door de moderne landbouwtechnieken minder graan liggen, dus minder voedsel voor de mus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij in de tuin zit dagelijks een groep van 16 musjes meermalen te eten. Welkome gasten die op een prettige manier met elkaar kwetteren en kabaal maken.
14 jaar geleden
Mussen houden van dichte enigzinds verwaarloosde hagen
Met de komst van de houten schuttingen, zijn er erg veel hagen verdwenen.
Veel tuinen zijn tegenwoordig te netjes en verhard.
Vroeger waren er erg veel groente tuintjes, waar de mussen gek op waren.
Vrijwel iedereen op het platte land, schudden hun tafelkleed uit in de tuin, de mussen zaten er al op te wachten.
Oud brood werd stuk gesneden voor de mussen, tegenwoordig gaat het de rolemmer in.
Mussen zijn gek op rupsjes en bladluizen, maar de meeste mensen spuiten met gif hiertegen, dus minder mussen , dus meer rupsjes en luizen.
Oudhollandse dakpannen de beste plaats voor een mussen nest, zijn er veel minder.
De roofvogelstand is flink toegenomen de laatste jaren door het verbieden van veel soorten gif, die moeten ook eten.
We zijn met het mussenbestand onderweg naar een nieuw evenwicht.
Niets mis mee en geen slecht teken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ze zitten hier bij mij in de boom, en hebben elke morgen en avond vergadering. Het lijkt of ik in een voliere zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een bedreigde diersoort... Het zal niet lang meer duren of ze zijn helemaal niet meer in de tuin en alleen nog maar in de boeken en in je herinnering... Ken je de veldleeuwerik in de zomer met zijn mooie zang, die is al verdwenen van het toneel in Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door toedoen van de mens,die voor de mussen steeds moeilijker te vinden nestelplaatsen maakt, sterft de populatie langzaam uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is ook een samenscholing van mussen, ze rollen lekker in het zand en tetteren er lekker op los. Mijn vriendin vind het heerlijk om ze te zien spelen.

Ze komen overigens uit een of andere lage bessenboom bij de buren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in de tuin zitten heel veel mussen, we hebben wel een voederpaal hangen, misschien ligt het daaraan.