Is het mogelijk om een reflex te onderdrukken, dan wel tegen te houden?

Is er ook maar één mogelijkheid om een reflex tegen te houden (zoals bijvoorbeeld de reactie van het knipperen van de ogen)?

Toegevoegd na 15 minuten:
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Zou er iemand mij misschien de biologische reden voor "het kunnen tegenhouden van een reflex" uit kunnen leggen?

Toegevoegd na 4 uur:
Bedankt! Het is mij duidelijk genoeg ;) *slotje*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Antwoorden (4)

nee eigenlijk niet daarom heet het een reflex

Zelfs als je het aan ziet komen en je denkt: niet doen, niet doen, doe je het toch
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel degelijk mogelijk. De zenuwbanen gaan dan wel niet via de hersenen. Je hersenen zitten er indirect wel aanvast. De natuurlijke snelle reactie is niet te onderdrukken. Maar probeer iets warms maar lang vast te houden, met wilskracht kan dat, terwijl je normaal echt een warmte-reflex hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jorryt Bedankt voor deze reactie! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ©jorryt, denk maar aan injectie krijgen je reflex zal zijn terug trekken, kleine kinderen doen dit daarom ook, maar je kan het onderdrukken.
amigo
12 jaar geleden
ik ben het er mee eens, MAAR alleen voor zover je je ECHT heel erg concentreert op iets dat je ziet aankomen, dan heb je in mijn optiek 50% kans om de reflex te onderdrukken. Overvalt het je is de kans dat je het onderdrukt minimaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in (godzijndank).
Het heet een reflex omdat meestal het niet ziet aankomen daarom kan je het niet onderdrukken ,iemand die al dood is kan je ook een reflex krijgen bij zijn knie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan wel. Dat is ook het eerste wat je moet leren als je lenzen gaat uitproberen. Je moet je ogen wel open houden. Je ogen gaan dicht als je te dichtbij komt met je vinger maar na een aantal keer oefenen gebeurt dat niet meer. Dit is dus te onderdrukken.
Overigens is het normale knipperen met de ogen geen reflex, maar dat zorgt er gewoon voor dat je ogen vochtig blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk kan je een reflex niet onderdrukken omdat de impulsen (signalen) van het 'drukpunt'(plek waar je reflex wordt uitgevoerd), eerst naar de spieren gaan, en daarna naar de hersenen. Dus je kunt niet zelf nadenken bij een reflex.