Osmose is diffusie van water! :)

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik zie dat iedereen met een veel uitgebreidere uitleg komt.. Maar onthoud dit maar als geheugensteuntje bij toetsen oid, zo doe ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij osmose gaat het slecht over water dat door de wand de cel in of uit wordt geperst. Dit is afhankelijk van de osmotische waarde (zoutgehalte). Als de osmotische waarde hoog is wordt water van het ene medium (lage osmotische waarde) naar het andere medium (hoge osmotische waarde) geperst om dit osmotische verschil om te heffen.

Bij diffusie gaat het over gasuitwisselingen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in je longblaasjes. CO2 wordt gediffundeert van de plek waar veel CO2 is naar de plek waar weinig CO2 is. Hetzelfde geldt voor O2. Zo worden jouw spieren voorzien van zuurstof en verlaat de koolstofdioxide die bij de verbranding vrijkomt jouw lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*slechts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Osmose kan ook in een bakje plaatsvinden, niet alleen in cellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat weet ik, ben vergeten erbij te zetten 'bijvoorbeeld'. En medium klopt ook niet omdat dat impliceert dat de stoffen verschillend zijn. Maar lijkt me niet een groot probleem om mijn uitleg toch te kunnen begrijpen.
Osmose is een proces op basis van diffusie waarbij een vloeistof, waarin stoffen zijn opgelost, door een zogenaamd halfdoorlatend membraan (een semipermeabele wand) stroomt, dat wel de vloeistof doorlaat maar niet de opgeloste stoffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Diffusie is een proces ten gevolge van de willekeurige beweging van deeltjes. Deze willekeurige beweging is het gevolg van de kinetische energie die deze deeltjes bezitten. Bij verschillen in concentratie leidt diffusie tot een netto verplaatsing van deeltjes van plaatsen met een hoge concentratie naar plaatsen met een lage concentratie

Ik was een eigen verhaal aan het verzinnen maar deze twee stukjes uit wiki zeggen het echt het best zoals het is
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is het juiste antwoord