Als je iets hoort, hoe verwerken je hersenen dat dan tot een gevoel?

Zoals je bijvoorbeeld rustig kunt worden van muziek, of heel emotioneel.

Toegevoegd na 1 uur:
En kippenvel bijvoorbeeld?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik snap dat het trillingen zijn die via je trommelvlies naar je hersenen gaan en dat dat te maken heeft met je rechter hersenhelft, maar wat ik wil weten is: Wat gebeurt er dan? Die trillingen zijn van zichzelf toch niet al een gevoel, of wel? Hoe leg je in je hersenen de link van "dit vind ik mooi, triest" etc. en hoe reageert je lichaam, maar vooral je emoties daar dan weer op?

(snap dat het een hele vage vraag is hoor!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed! Bedankt :)

Het beste antwoord

Met Je gehoorzintuig neem je geluid waar, geluid zijn trillingen van de lucht, als de lucht snel trilt, is het geluid hoog. Andersom laag enz. Als eerste vangen je oorschelpen het geluid op, daarna gaat het geluid via de gehoorgang maar het trommelvlies. Zo komt het trommelvlies in beweging. De gehoorzenuwen geven een signaal door aan de hersenen die de trillingen registreren naar geluid, met een bepaalde. Maar je hele hersenen werken mee linker helft is voor theorie en de rechter is voor emoties. De twee hersen helften zijn verbonden door een soort balk. De balk bestaat alleen maar uit zenuwen. Je linker helft registreert de kennis en de rechter zorgt er voor of het mooi klinkt of niet, of je er ontroert van raakt enz.

Toegevoegd na 3 uur:
Je rechter hersen helft zorgt er dus voor of je die toon mooi vind en wat je voelt bij dat liedje. Bijde helften regelen ook je fysieke kanten, Je kan een leuke test doen om te kijken welke hersen helft er het meest actief is, als Je van bepaalde muziek kippenvel krijgt kijk dan op welke arm je dat hebt, als het je linker arm is, is het je rechter die het meest actief is, rechter arm is links het meest actief en bijde armen zijn ze alle bij actief. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Toegevoegd na 3 dagen:
De gehoorzenuwen geven de trillingen door naar je hertens. Zoals ik al eerder uit heb gelegd over die balk... Je hersenen registreren het als geluid maar er zit nog geen gevoel bij. De trillingen gaan opweg naar balk waar ook de rechter hersenhelft signalen op vangt. Je rechter hersenhelft registreerd emoties en gevoel bij verschillende trillingen bij elkaar. Maar op de manier Hoe ze het doen ligt vooral aan de ontwikkeling van de persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan alle antwoorden heb ik wat gehad, maar deze was wel heel precies. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Dit is eigenlijk een hele moeilijke vraag

Misschien is mijn antwoord dus te simpel maar het is wel hoe ik het zie.

Een gevoel ten gevolge van iets dat je hoort (of ziet OF ruikt) werkt in mijn optiek via het GEHEUGEN.

Dus als je rustige muziek hoort en ziet en meemaakt dat mensen er rustig van worden en jij ook " leer " je dat al hangt het ook af van de muziek (muziek die je hartslag "opzweept" met veel gedreun zal wel nooit rustgevend worden.

Dus van HELE rustige muziek wordt iedereen rustig ik denk dat dat in herinnering teruggrijpt naar hoe je ooit in slaap gewiegd werd.

Geluiden die je aanzetten tot actie zijn bijv een sirene of noodsignaal. Dat is toch niet iets dat je automatisch weet. Waar ik werkte hadden we een bepaald signaal voor een bepaalde storing. Als wij die hoorden schoten we meteen in de stress (= een gevoel) EN in actie en dan vroeg een bezoeker nog wel eens verbaasd: wat is dat voor geluid, is er iets aan de hand? Die legde dus niet automatisch de link, maar nadat het was uitgelegd dus wel.

En met beelden en VOORAL met geuren werkt het net zo

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik zag opeens je aanvulling. Kijk eens naar bijgevoegde animatie. Daar wordt heel mooi toegelicht hoe geluid wordt omgezet in een zenuwsignaal dat vervolgens naar je hersenen gaat.

En dat laatste is een beetje zoals stroom door de draden in je huis loopt (heel eenvoudig gesteld)
amigo
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het geheugen er op zich veel toe doet, omdat een muziekstuk ook bij de eerste beluistering wel of niet in de smaak kan vallen. Muziek is een heel fundamentele kunstvorm die het bewustzijn direct aanspreekt. Het rustige karakter heeft denk ik te maken met harmonieuze tonen, waardoor er niet veel zweving in het geluidsniveau is, een voorspelbaar en niet tegendraads ritme en een betrekkelijk voorspelbare ontwikkeling van de melodie.

Kippenvel van muziek moet maar een mysterie blijven tussen zoveel opgeloste vragen hier. Bij emotie kun je je nog voorstellen dat de muziek ook de ritmes van natuurlijke gedragingen overneemt, zoals het ritme en de stemverheffing van iemand die heel kwaad wordt of de uithalen van iemand die huilt. Dat heeft in mijn opinie echter niet zoveel te maken met de echte directe emotionele lading van muziek.