Worden kwallen gegeten?

Door andere dieren bedoel ik, niet door mensen.

Ik was afgelopen week op het strand en er waren super veel kwallen aangespoeld. Dat vond ik best sneu voor ze, want ik ging eens zitten denken en eigenlijk zijn ze best zielig aangezien ze alleen maar kunnen meedrijven met het water, en er dus vrij weinig aan kunnen doen als ze dreigen aan te spoelen. En daardoor ging ik weer denken: wat hebben kwallen eigenlijk voor nut?? Zijn er zeedieren die kwallen eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu weet ik dat je vraag niet was over mensen, maar even als opmerking aan de zijlijn: ik weet niet of dat was omdat je dacht dat mensen ze juist niet aten of juist wel. Want Chinezen vinden ze namelijk lekker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt?! Ik zei dat inderdaad omdat ik er gewoon vanuit ging dat mensen ze niet aten! Haha thanks, leuk om te weten!

Het beste antwoord

Ze kunnen zichzelf wel voortbewegen in het water met een samentrekkende beweging waardoor ze aan een kant water met hoge snelheid uitpersen en dan rustig weer gevuld raken met water. Tegen een sterke zeestroom kunnen ze echter niet op.

Kwallen zijn voor ons in praktisch alle gevallen schadelijk omdat ze voedselconcurrenten voor vissen en voedseldiertjes voor vissen zijn. Ook kunnen ze vislarven vangen met hun tentakels.

In de Chinese en Japanse keuken worden sommige soorten echter gegeten. Kwallen worden inderdaad door zeeschildpadden gegeten, maar verder staan ze niet op het menulijstje. Ze zijn voor de mens ook schadelijk omdat sommige soorten er voor zorgen dat er vanaf sommige stranden niet meer gezwommen kan worden (Australië).

Je hoeft niet echt medelijden te hebben met kwallen, want hun bewustzijnsniveau ligt niet zo hoog vanwege het primitieve zenuwstelsel. Je kunt ze misschien vergelijken met een hart, dat wel op zichzelf kan functioneren en pulseren, maar verder geen bewustzijn kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VGraaf
3 jaar geleden
Je zegt dat kwallen in Chinese en Japanse keuken gegeten worden.
Nou ging bij mij de vraag op van hoeveel calorieën levert een kwal op in vergelijking met de maximum dagelijkse hoeveelheid die een mens nodig heeft?

Andere antwoorden (2)

Het idee van NUT bij een dier is vreemd. Dieren vullen gaten in de voedsel keten: Evolueren daar waar er kansen bestaan een leven te hebben. Dus NUT is niet zo zeer de vraag bij dieren.

Kwallen worden onder andere door sommige schildpadden gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissen schijnen ook kwallen te eten en als door overbevissing te veel vissen verdwijnen krijgen kwallen de overhand en worden de dominante soort, zie link
amigo