Kunnen kwallen van ons Hollandse strandje ook pijn doen als je ze aanraakt? Er liggen nu van die grote kwallen met bruine tekening en tentakels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De bruine kwallen kunnen steken. De tentakels bevatten ontelbare netelkapsels waaruit harpoentjes schieten. Zodra je in aanmerking komt met deze tentakels kan het gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de waarschuwing en de duidelijke foto.

Andere antwoorden (2)

Jazeker!
de tentakels van kwallen kunnen zelfs na het sterven nog enkele uren lang prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals voor mij al verteld werd kunnen de kwallen steken. hier enkele tips:

Bij aanraking

-Niét wrijven of krabben; op de huid zijn waarschijnlijk neteldeeltjes achtergebleven die nog werkzaam zijn.
-Niét spoelen met water: dat activeert de neteldeeltjes!
-Verwijder eventuele resten met behulp van een pleister of een pincet.
-Gebruik eventueel een gif-uitzuigpompje of drenk een gaasje in gewone huishoudazijn.
-Eventueel kan een jeuk- of pijnstillende zalf verlichting brengen.
-Bezoek bij hevige reacties altijd een arts.