Waarom kunnen tanden niet vaker dan 1 keer wisselen?

Onder een melktand kan nog een keer een nieuwe tand uitgroeien. En dan stopt het. Waarom is dat eigenlijk?

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn vraag is gebaseerd op mensen tanden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zijn wij nou eenmaal geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk:
Omdat NA de eerste keer wisselen je schedel/kaken al bijna volgroeid zijn qua formaat. De eerste keer heb je een veel kleiner hoofd. De tweede keer kunnen de tanden wel meegroeien met de schedelgroei.
Maar ik weet niet zeker of dit een factor is danwel de hoofdfactor is. Daarom geef ik dit als reactie. Verder is 't trouwens voorgekomen dat een vrouw 7x een tand kreeg op dezelfde plek of meerdere plekken.

Antwoorden (3)

Soms komt het voor dat mensen veel later in hun leven nieuwe tanden gaan krijgen, ik heb dit meerdere malen uit verschillende bronnen vernomen.
Het kan zijn dat dit een anomalie is maar het is de mens dus niet geheel vreemd om meer dan een keer te "wisselen".
Zelf heb ik het idee dat als mensen veel ouder zouden gaan worden het best mogelijk zou kunnen zijn dat dit proces of gestuurd of via implant of natuurlijk zou kunnen gebeuren.

Het lijkt me dan wel dat de kaakbeenderen zeer gezond moeten blijven, die nieuwe tanden moeten immers wel gevoed moeten worden en voldoende houvast in het kaakbeen kunnen vinden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zet het er zelf bij: voor mensentanden geldt dit.

Haaien krijgen veel vaker nieuwe tanden bijv.

Volgens mij werkt het als volgt: Alle "kenmerken" die we meekrijgen kosten energie en moeite in de ontwikkeling.

Als je een individu op een aspect zwaar overdimensioneert is dat eigenlijk zonde.

Dus al je organen en systemen moeten ongeveer even lang meegaan anders is het zonde

Om het heel banaal te stellen: wat heeft een 80-jarige met hartfalen en een nierkwaal aan een set spiksplinter nieuwe tanden?

Ook in vroeger tijden redde wij mensen het redelijk met de tanden zoals we ze hadden EN dan hebben wij nog andere opties om het eten klein te maken, mochten we er echt doorheen zijn.

Bijv bij olifanten zijn de tanden soms echt de kritische factor en de reden van overlijden. Ze slijten door eten en als ze door de laatste set heen zijn sterven ze de hongerdood
amigo
12 jaar geleden
foutje van de schepper, of de evolutie, wat je maar prefereert. Niets is perfect.

Wij kregen een gebit mee dat een leven lang mee moest kunnen gaan, maar we worden nu zo oud... En de evolutie die kant op duwen hebben wij ook niet gedaan, zoals de haai. Wij zijn steeds zachtere dingen gaan eten.