Hoe planten kwallen zich voort?

Toegevoegd na 4 minuten:
Kwallen leggen dus eitjes die bevrucht worden, maar hoe worden die bevrucht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.2K

Het beste antwoord

Mannelijke en vrouwelijke kwallen laten tegelijk hun voortplantingscellen los in het water. Uit een bevruchte eicel groeit geen kwal zoals je die op het strand kunt vinden, maar een larve die zich op de ondergrond vasthecht. Uit deze poliepen groeien na verloop van tijd kleine kwalletjes, die loskomen van de poliep als de omstandigheden goed zijn. Vanaf het moment dat de kwal loskomt van de poliep ontwikkelt de kleine kwal zich snel en zweeft hij los in het water.

De bevruchting vind dus min of meer "willekeurig" plaats als deze voortplantingscellen elkaar "toevallig" treffen.

Ze laten er ook heel veel los en daarom is er altijd wel een redelijke hoeveelheid succesvol bevruchte na een tijdje
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Kwallen zijn heel eenvoudig gebouwde dieren die de biologen bij de groep van de 'holtedieren' hebben ingedeeld. Bij deze holtedieren horen bijvoorbeeld ook de Anemonen en de Koralen. Eigenlijk bevindt zich in het klokvormige lichaam van de kwal een grote centrale holte waarbinnen zich alle processen afspelen om het dier in leven te houden en voort te laten planten. Er is maar een opening naar buiten toe die voor voedselopname en uitscheiding dient. Deze opening zit aan de onderkant van de kwal, precies in het midden.
Rond de mondopening zijn 4 ‘mond-armen' geplaatst. Bij sommige soorten groeien er vanaf de rand van de klok nog lange tentakels (een soort slierten). Alle kwallen hebben 'netelcellen'. Dit zijn celletjes waarin een harpoentje ligt opgerold. De cel is afgesloten met een dekseltje. Als de cel wordt aangeraakt dan springt het deurtje open en schiet het harpoentje naar buiten. De harpoentjes bevatten gif om prooidiertjes te verlammen of te doden. Bij sommige soorten langs het strand is het gif zo werkzaam dat wij mensen er huiduitslag en jeuk door krijgen. In tropisch water, bijvoorbeeld bij Australie, komen kwallen voor die zelfs dodelijk voor mensen zijn. De netelcellen kunnen over het hele lichaam verspreid zijn, maar zijn altijd als batterijen kanonnetjes opgesteld op de tentakels rond de mondopening. Alle kwallen zijn roofdieren die hun prooi met de tentakels in de mond brengen.
De voortplanting bij kwallen verloopt zeer bijzonder. De kwallen die wij kennen leggen eitjes die bevrucht worden. Uit zo'n bevrucht eitje ontstaat eerst een kleine 'poliep'. Dit is een soort geleiachtig torentje van ongeveer 1 centimeter groot. Dit poliepje zit vast op een plant of schelp. In bepaalde maanden van het jaar laten er vanaf de top van het torentje steeds schoteltjes los. Deze kleine schoteltjes zijn de jonge kwalletjes die in een paar maanden uitgroeien tot de grote kwallen die wij op het strand vinden.