Kan een vlieg zich letterlijk doodschrikken?

Gister probeerde ik een vlieg uit de lucht te meppen, ik sloeg helaas nogal mis (zoals gewoonlijk) maar toch viel de vlieg uit de lucht... Heeft hij zich dood geschrokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige dieren doen wel aan schijndood. Misschien is dat het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha lol,
goeie vraag :P

Het beste antwoord

Neen hoor .
Ook de luchtdruk zal hem op zich niet "bewusteloos " maken.
Wellicht is hij daardoor tegen iets aangeknald en dat kan hem (tijdelijk) verlamd hebben.
Vliegen hebben -zoals je misschien wel weet- geen hersenen maar een touwladderzenuwstelsel waar knooppunten in zitten die een schakelfunctie hebben.
Een vlieg denkt dus niet als wij, heeft geen emoties , een heel ander soort "bloedsomloop "dan wij (hij heeft geen bloed, een pomporgaantje pompt een wittige vloeistof door zijn lichaampje heen welke voeding distribueert, de uurstof wordt via tracheeën opgenomen uit de lucht en deze decentrale aansturing en voorzieningen maakt de vlieg redelijk onkwetsbaar.

Met alcohol kun je ze verdoven maar het is meer het verlies van de controle van het zenuwsysteem op zich dan dronkenschap zoals wij dat kennen, een vlieg zit totaal anders in elkaar dan een mens, het exoskelet welke van chitine gemaakt is maakt de vlieg in verhouding zeer sterk.

zo is de leefsnelheid van de vlieg wel honderd maal zo groot als die van een mens, voor een vlieg zijn wij zeer trage reuzen die ze met gemak kunnen overklassen.
daarom is het niet zo eenvoudig een vlieg met een krant dood te slaan, de door de krant veroorzaakte luchtcompressie blaast zowel de lucht als de vlieg onder de krant vandaan , daarom is een mepper met luchtdoorlaat effectiever.
Zelfs een met met zo een vliegenmepper overleeft de vlieg vaak, hij is dan enige tijd buiten westen en als de schade meevalt, komt hij na enige minuten weer online en vliegt weg.
Omdat een vlieg -zoals eerder gemeld - geen hart heeft zoals wij dat kennen zal de relatief langzame drukgolf het diertje weinig kunnen deren.

Toen ik op een laboratorium werkte waar vliegen uiteraard taboe zijn, spoot ik ze met een straaltje alcohol uit een kleine injectiespuit (met naald om een hele dunnen straal te maken) uit de lucht. Daar was ik wel bedreven in.

Ik heb mij er dikwijls over verbaasd dat ze ook daar na enkele minuten van bijkwamen om hun weg te vervolgen.
Omdat dat niet de bedoeling was legde ik een drup alcohol op de neergestortte vlieg wat het diertje voorgoed deed inslapen. Zo was ook desinfectie gelijk geregeld.

Toch was ik altijd onder de indruk van wat een vlieg kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan zijn dat de luchtdruk van het vlak langs de vlieg meppen het beest uit de lucht heeft gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! Vlak voordat de vliegenmepper hem/haar bereikt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ha leuke vraag

Vliegen kunnen zeker schrikken, zie bijgevoegde link (die helaas heel raar is vertaald). Het is trouwens een experiment om het effect van alcohol op vliegen te meten maar dat doen ze: door de vliegen te laten schrikken!!!

In het geval dat je beschrijft denk ik dat het de drukgolf is geweest die de vlieg uit de lucht sloeg.

als je hem niet gelijk hebt platgetrapt/opgeruimd had je mogelijk kunnen merken dat hij na een paar minuten weer verdwenen was. Ik heb ervaren dat in dit soort gevallen ze meestal weer bijkomen en vrolijk verder zoemen
amigo