Ik wil gaan wandelen op de hei. Weet iemand of de heide nu (26/9) nog in bloei is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Nee, hij is inmiddels uitgebloeid. Dit jaar was de bloei al vrij vroeg, omdat we zo'n natte zomer hebben gehad.
Ik ging gisteren op pad met hetzelfde idee, 'onze' heide is al weer helemaal bruin met her en der nog een paars plukje.

Toegevoegd na 25 seconden:
Maar nog steeds heel mooi natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de waarschuwing. Ik ben wel gegaan en het was inderdaad toch mooi. Volgend jaar ga ik eerder. Fay4

Andere antwoorden (3)

De heide als geheel ziet er nu bruinig uit, maar je vindt nog veel heideplanten die in de nog bloeien, zeker jonge planten op iets vochtiger stukken. (Vrijdag op Warnsborn geweest).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het goed is wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grote paarse massa's niet, wel hier daar nog een enkele plant:

Dopheide: eerste bloeiende exemplaren gezien op 13 mei (!! 10 jaar geleden was dat eind juni; 5 jaar gelden half juni), op 2 plekken zijn nog bloeiende planten gezien na 1 augustus:
http://www.natuurkalender.nl//waarnemingen/default-analyse.asp Eerst plant selecteren, dan dopheide.

Struikheide: eerste bloei 13 juni, laatste exemplaren nu nog bloeiend in het zuidwesten van Zuid-Holland