Stel, Darwin's theorie is waar. Waarom evolueren apen niet meer, en wat is dan er met alle levensvormen tussen aap en mens gebeurd?

Oké, dus apen evolueren langzaam tot mens. Maar er moeten verschillende half mens half aap wezens tussen in hebben gezeten. Dat is Charles Darwins theorie heel erg kort samengevat. Maar één ding begrijp ik niet: Apen kunnen toch niet zomaar gestopt zijn met evolueren? En al die half apen half mensen die nog aan het evolueren waren tot mens, wat is daar dan mee gebeurd?

8K
Ritsuka
zo werkt het niet, mensen en apen hebben een gemeenschappelijke voorouder. Het gaat niet rechtlijnig aap -> mens
Juist Ritsuka
Dat bedoel ik ook juist. Tussen de apen en mensen heb je toch allemaal van die kromlopende harige mensen? Wat is er dan met die wezens gebeurd?
Die zijn nu juist geëvolueerd tot de homo sapiens.
We hebben toch ook de tokkies, holland in da hood en de oh oh cherso's?
Gardevoir: bekijk eens wat informatie over de evolutie van de mens, dan zie je dat er veel lijnen zijn die simpelweg doodlopen. Juist door de evolutie: een levend wezen dat niet geschikt is voor zijn plek/tijd en zich (als soort) niet aan kan passen, sterft uit.
@Ritsuka: Hoezo, ik dacht altijd dat we juist van de Chimpansee afstammen.
Alleen sommigen van ons.
mban: verdiep je er eens in. Kijk bijvoorbeeld hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens
Als je helemaal de ballen niet begrijpt van de evolutietheorie en zelfs de basiskennis er niet van hebt, heeft het weinig nut dergelijke vragen te stellen. Dan kun je je beter eerst een beetje in de materie verdiepen ; dat kan al op basisschoolniveau. Er is zelfs een strípboek van. Makkelijker kunnen we niet niet maken.
@Marleen,
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zulke kinderen in mijn klas. Eigenlijk vind ik het heel vervelend dat ze de evolutietheorie afwijzen met de woorden: "Ik geloof niet dat wij uit de apen zijn geëvolueerd hoor."
Ja, waar het hardnekkige gerucht vandaan komt dat je in de evolutietheorie kunt 'geloven' is mij een raadsel ; het zal met andere vormen van geloven te maken hebben.
Evolutie is geen doctrine ; het is gewoon een verschijnsel dat allang is aangetoond. Niet geloven in evolutie is net zoiets als : 'ik geloof niet in zwaartekracht, want ik vind het niet leuk om te vallen'. Duh.....
Exact, ik wilde net hetzelfde reageren! Ik las het reeds ergens, dat het ontkennen van evolutie hetzelfde was als het ontkennen van zwaartekracht!
Klop;evolutie is toch geen Godsdienst en is bijgevolg niet iets waarin je moet geloven.Evolutie is gewoon een bewezen fijt.Iets dat men over het bestaan van God helaas niet kan zeggen.Bewijs?De Bijbel is een boek dat geschreven is door mensen,en zoals goed bekent maken mensen fouten.De Evolutie daarentegen kan men aantonen met harde cijfers,en cijfers liegen niet.
Met andere woorden: Iets dat niet zigtbaar is daar kan men wel of niet in geloven,zoals een God?
Wat daarentegen zichtbaar is en met harde cijfers allang is aangetoond en bewezen is,kan men niet ontkennen,daar kan niet niet onderuit en ook niet omheen,en kan dus enkel waarheid zijn.
Dat er evolutie is is zeker waar. Organismen passen zich aan de omgeving aan. Maar waarom zou het bij apen beginnen?
Een geloof is misschien niet aan te tonen, maar er zijn wel dingen die daar op wijzen:
Er zijn onderzoeken geweest naar aardlagen. Er zijn toen jongere voorwerpen in oudere aardlagen gevonden en andersom, het moet dus een keer zijn 'omgespit'.
Ik denk dat dat kwam door de zondvloed. Dit staat beschreven in de bijbel. Er stond toen overal een laag water, het water heeft de grond kunnen omwoelen.
dit hoeft geen bewijs te zijn, maar het wijst er wel een beetje op.
Geloven is iets niet kunnen zien, eigenlijk niet 100% zeker weten, maar tegelijkertijd het ook weer wel weten.
Weet je het van dat de mens als aap begon? of DENK je het te weten.
nogmaals, evolutie is er zeker. Maar het is wel een keer begonnen. Ik denk niet dat dat met eencellige wezentjes begon. En dat vissen in reptielen en landdieren veranderden. Ik geloof deels in de evolutie theorie, maar alleen het gedeelte dat er verandering plaatsvind,
Maar ik geloof dat dat pas bij de schepping van de aarde gebeurt is. En dat er toen veel verschillende dieren geweest zijn, en niet zulke grote veranderingen dat apen in mensen veranderen.
Marien, waar is louw wetenschappelijke bron over die omgespitte aardlagen? Die zou ik graag eens willen lezen.
Mooikeesje,ik weet wat hij bedoeld,is al op tv geweest op Discovery;ik heb dat ook gezien.
@Marien: "en niet zulke grote veranderingen dat apen in mensen veranderen." -Heb je de antwoorden hieronder wel gelezen?- Verder ben ik het er totaal niet met je eens, maar ik zwijg, ander kwets ik bepaalde personen ben ik bang.
Net als samenzweringstheorieen een vervolg is op de gebeurtenis, zo is de evolutietheorie ook. Zoek het woord falsificatie, indien iemand weet waarom dit genegeerd wordt, die heeft de wijsheid.
Sorry hoor, maar de evolutietheprie een samenzweringstheorie noemen, of die er zelfs maar mee vegelijken, dat is toch wel heel erg................een gebrek aan kennis zal ik maar zeggen.

Alle levende wezen blijven evolueren alleen de tijd dat wij leven is dat niet zichtbaar. Evolutie gaat over honderden jaren heen heel langzaam ontstaan veranderingen.
Nouja wij nemen evolutie wel waar!
Bijvoorbeeld: http://translate.googleusercontent.com/translate_c?anno=2&hl=nl&rurl=translate.google.nl&sl=en&tl=nl&twu=1&u=http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3790531.stm&usg=ALkJrhglmgBTVl8Io6qnex-yEUDbCjRuOg
Maar nog wel veel meer hoor!
++ da doo ron ron ron :)
ALLE dieren (incl. mensen) evolueren CCONTINUE!!! Er is absoluut geen ontkomen aan.
Alleen, vaak is dat een langzaam proces. T.o.v. de gemiddelde levensduur van een mens dan.

Als er twee schildpadden een drukke weg oversteken, en de snelste overleeft dat omdat die iets sneller is, dan heb je direct al te maken met natuurlijke selectie. Evolutie is letterlijk extreem alledaags in mijn opinie.
In feite is het schildpaddenbestand dan alweer geëvolueerd: ze zijn gemiddeld sneller geworden.

Als er plots massaal wegen worden aangelegd, zijn dit soort effecten ook plots heel groot (op geologische tijdschaal gemeten. In het leven van een mens valt dat niet zo gauw op, tenzij je een klein beetje geïnteresseerd bent in het (leef)milieu. Helaas zijn dat er véél te weinig.)

Als de leefomgeving niet of nauwelijks veranderd, zal een dier die daar al heel goed aan aangepast is, niet zomaar naar een andere vorm evolueren. Maar zodra je veranderingen ziet (klimaat, ingrijpen mens (bomen omhakken), andere rampen), zal je zien dat op geologische tijdschaal de evolutie heel snel gaat. Moet het te snel (lees: moeten de dieren zich supersnel aanpassen om te overleven), dan overleven ze het gewoon niet. Dat is NU aan de gang: de meeste bio-wetenschappers zijn het er over eens: MOMENTEEL is de grootste uitsterfgolf ooit aan de gang:

Als je al die links leest die daar staan, dan moet je je toch wel eens achter de oren krabben als je rechts stemt zoals VVD: die VVD denkt alleen maar aan economie, en totaal niet aan (leef)milieu. Het massale rechtse denken zoals o.a. de VVD doet is verantwoordelijk voor de huidige massieve uitsterfgolf.

"En al die half apen half mensen die nog aan het evolueren waren tot mens, wat is daar dan mee gebeurd?"

Borrelpraat. Je kan absoluut niet vantevoren zeggen tot 'welk dier' een dier zal evolueren. Dierengroepen sterven gewoon uit als ze niet kunnen overleven in een (relatief snel) veranderende omgeving.
+
+
Helemaal mee eens. +++
Bijna een plusje voor het eerste deel van je verhaal ; een dikke min voor je zwaar misplaatste politieke betoog dat hier niet thuishoort, los van het waarheidsgehalte.
Eens met Marleen.
Het hoort OVERAL thuis wat mij betreft, want 't grote aantal mensen die alleen maar aan geld denkt is funest voor onze samenleving.
@viridiflavus:
Het CDA is inderdaad ook veel te rechts, m.i.
Het (leef)milieu staat op een erg laag pitje bij de gemiddelde CDA'er.
Je vraag berust op een aantal misvattingen. Apen evolueren niet tot mens. Apen evolueren, waarheen dat gaan, weet niemand, wanneer er een nieuwe soort komt weet niemand. Er is geen patroon waarin evolutie plaatsvind. Alleen maar aanpassingen aan de omgeving. En de kleinste aanpassing noemen we al evolutie.

Bijvoorbeeld: Ik krijg een genmutatie en krijg daardoor rode ogen, nou vinden alle babes op aarde mij super knap, alleen maar omdat ik rode ogen heb. (Onzin natuurlijk maar voor het idee). Nou ben ik geevolueerd. Ik ben succesvoller dan mijn voorouders. Maar ben ik een nieuwe soort? Muteert iedereen zo? Nee.

Dus apen evolueren niet door naar mensen. Dat is ook nooit gebeurd, we hebben een gezamenlijke voorvader. Dat dier was geen aap, nog mens.

Bovendien evolueert een organisme niet, een soort doet dat. Apen zijn dus niet gestopt met evolueren. De apen die er nu zijn evolueren gewoon anders.

Halfapen halfmensen bestaan dus niet.

Overigens blijkt uit de misvattingen wel dat je niet erg goed de theorie bestudeert hebt. Geen probleem natuurlijk, maar kijk gewoon even naar de wikipagina.
Ik zal op mijn mannier uitleggen wat jij bedoeld Jorryt (392),voor de vraagsteller,sta me toe:Dat over die gezamelijke voorvader:Die leefde in een tijd toen er nog geen apen bestonden en er ook geen mensen bestonden,het was namelijk een dier dat niet met mensen en ook niet met apen te vergelijken is,toch had het de genen van apen en mensen samen.Dit dier kreeg omdat het zo veelzijdig was vele nakomelingen,en deze nakomelingen splitste zich af tot twee heel aparte groepen,de ene groep evolueerden verder tot apen,de andere groep evolueerden zich verder tot mensen.
Door deze gemeenschappelijke voorvader is het,dat de Chimpansee qua genen voor 99,09% op de mens gelijkt,niet omdat de mens van de Chimpansee zou afstammen alsof er ooit een een mensenkind uit een Chimpansee geboren zou zijn hé,heel kru gesteld.want dat klopt niet.
Daarom ook dat er geen tussenvorm bestaat,ook nooit bestond,want die gezamelijke voorvader was een ander dier,een dier dat geen aap,nog mens was.
Bedankt voor de toevoeging jerpvanja! Ik heb dit niet van Wikipedia, maar van de vroegere biologielessen. De link was voor de vraagsteller.
Mijn toevoeging was ook voor de vraagsteller,niet om jouw te verbeteren Jorryt,maar afhankelijk of juist onafhankelijk van de lezer begrijpt men een relaas beter met de ene zijn woorden dan wel met de ander zijn woorden,verbeteren wilde ik dus niks,gewoon anders uitleggen en toevoegen voor de vraagsteller die pas 14 jaar is.
Begrijp je vraag volledig en door de zogenaamde kroegenpraat is er een verwarring ontstaan.

Vele mensen zeggen inderdaad dat wij afstammen van de apen, dit is niet zo, we zijn een onderdeel van dezelfde dierfamilie als de apen, wij zijn net als de apen;

Primaten

Door verandering in onze gene (dit kan komen door verschillende oorzaken) zijn er verschillende soorten gekomen, één er van is de mens.
Je vraagt komt voort uit de eeuwige wens van mensen om speciaal te willen zijn. Even het plaatje omdraaien: Welke fundamentele eigenschappen hebben wij die ons niet tot de apen zouden laten behoren? Geen enkele: Wij ZIJN apen, een bijzondere omdat we schrift hebben en rechtop lopen. Maar niet fundamenteel anders.

We stammen allemaal af van dezelfde vooroudersoort. Een van de soorten die is ontstaan is de mens. Een ander de bonobo. En je ziet nu bij mensen een soort ondersoorten ontstaan: Europees, Aziatisch en Afrikaans. Continue verschuiving van genenbalanzen binnen een populatie -> Evolutie
De mens stamt niet af van de aap ; zij hebben een gemeenschappelijke voorouder (net als de mens en de hond trouwens, of de mens en de vlieg, of de mens en de sinaasappel) en beiden vormen zij op dit moment het 'hoogtepunt' danwel 'eindpunt' van hun evolutie.
Voor zover wij kunnen waarnemen, want evolutie gaat gewoon door.

Een 'ladder van ontwikkeling' van hoog naar laag , met de mens eenzaam aan de top, is een typisch menselijke voorstelling van de evolutie - feitelijk een nogal religieuze ; de mens als 'kroon' van de 'schepping'- die met de werkelijkheid niks te doen heeft. Ook het zeepaarde is de kroon op zijn schepping. En de banaan op zijn schepping. En de bruine rat, niet te vergeten ; zo ongeveer de meest succesvolle diersoort op aarde.

Alle soorten evolueren - indien nodig !!! - om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Zo ontstaan nieuwe soorten, en sterven oude ook vaak weer uit. De middelen om (relatief snel, in enkele duizenden tot tienduizenden jaren) te kunnen veranderen zijn altijd aanwezig (genen), maar de omstandigheden maken het niet altijd noodzakelijk. Zo kunnen soorten ook miljoenen jaren praktisch onveranderd blijven bestaan. Denk aan haaien of krokodillen ; die zijn blijkbaar zo goed uitgepakt, dat ze de afgelopen miljoenen haren weinig meer hoefden te veranderen. Primaten, waaronder de mens, zijn wat dat betreft nog maar van recente datum ; feitelijk zijn er nog tientallen 'modellen' in ontwerp, waar nog van alles mee kan gebeuren.

Als je trouwens er van uitgaat dat je eerste zin Darwin;s theorie is, heb je de materie nog niet helemaal goed begrepen, en kun je beter nog eens bij het begin beginnen ;-)

Het antwoord op jou vraag is dat er sprake is van isolatie. Heel lang geleden kan het zo geweest zijn dat je de aap had. Er was een populatie apen, en een deel van deze apen werden gescheiden van de rest. Zij kwamen in een ander milieu terecht waarin het gunstiger was om te gaan met gereedschappen en andere eigenschappen die ertoe hebben geleid dat de mens is zoals de mens nu is. Daarop werden de gescheiden groep apen geselecteerd en daardoor evolueerden hun door mutaties enz naar de homo sapien. De half mens half aap is er niet meer omdat de populatie tijdens het evolueren blijkbaar dus niet meer is gescheiden van elkaar, want de apen die niet geisoleerd werden van de rest aan het begin van mijn verhaal, bleven in dezelfde omstandigheden leven waarin het niet nodig was om te adapteren. Hoop dat het een beetje te begrijpen is.
Als er geëvolueerd wordt is dat (naast fijnaanpassingen) in sprongen, aan een half oog of oor bijvoorbeeld heb je niets.
De evolutietheorie zit nog met heel veel raadsels, zoals de plotselinge overgang van eencelligen naar complexe levensvormen.
Ook tussenvormen worden zelden of nooit gevonden maar dat kan ook liggen aan het feit dat ooit levende wezens maar HEEL weinig kans maken als fossiel te eindigen.
Apen evolueren waarschijnlijk niet langzaam tot mens.
Er zijn aanwijzingen dat er maar 8 oermoeders zijn waaruit alle huidige mensen voorkomen.
Er zijn geen echte aanwijzingen dat deze vrouwen apen waren. In feite is er maar bitter weinig materiaal gevonden die (zwakke) aanwijzingen geven dat mens en aap een gezamelijke voorouder hadden, alhoewel genetisch gezien mensen en mensapen dicht bij elkaar liggen.
Dus zal de definitieve bewijsvoering eerder uit het genoom voort moeten komen dan dat we hoop kunnen koesteren dat we werkelijk de hybride (missing link) als fossiel zullen kunnen vinden, apenvlees is nogal populair bij roofdieren, dus werden ook de botten vaak verbrijzeld.
We zullen in die korte stond die we op aarde vertoeven dan ook geen evolutieproces waarnemen, daar sommige processen waarschijnlijk miljoenen jaren geduurd hebben en de mens relatief nog maar zeer kort bestaat.
Alles evolueert, en dat blijft ook doorgaan ECHTER wij zien het niet als iets dat in beweging is, voor ons is het een star iets zoals het is.

Er is een hele mooie weergave van de geschiedenis van de aarde.

Een toren van houten planken en plankjes en elk plankje geeft een bepaalde periode van de aarde weer. Die toren is ca 2 m hoog en ergens boven het midden is bijv een (behoorlijk dik) plankje dat de tijd van de dino’s weergeeft.

Bovenop de toren ligt een hele dunne metalen plaat en de dikte van DIE plaat (bijna niks dus) geeft de historie van de mensheid weer (en dan echt vanaf de holenmens hoor, niet alleen de laatste 2 eeuwen).

Op de geschiedenis van de aarde zijn we helemaal niks!!!!

Voor hetzelfde geldt is een andere soort nog in opkomst maar komt pas over bijv 10 cm in die houten toren, dat lijkt niks maar op onze historie (als mensen) is dat REUZEVEEL, veel meer tijd dus dan wij kunnen bevatten

Heel basic zou je het kunnen vergelijken als je zelf in een sneltrein zit en langsrijdt en je kijkt naar de een slak die voortkruipt. In de tijd dat wij langsrazen lijkt het of die slak niet beweegt.

Op de tijdbalk van de levensduur van de aarde zijn die 80-90 jaar dat wij er zijn dus ook niets