Hoe werken kegeltjes en staafjes?

Fotonen kunnen toch met niks reageren??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe komt het dat sommige kegeltjes niet werken?

Antwoorden (3)

Fotonen zijn 'pakketjes met energie'. En ja, die kunnen wel reageren: De energie kan worden afgegeven. in het oog gebeurt dit bij bepaalde pigmenten in het oog, die daardoor bepaalde neurotransmitters niet meer afgeven. Hierdoor veranderd de balans in de oogzenuw, en een impuls wordt naar de hersenen gestuurd. Even heel in het kort.

zie ook : http://www.bioplek.org/animaties/oog/fotopigmenten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fotonen kunnen uitstekend reageren!
Kleuren die je om je heen ziet zijn ook een gevolgtrekking van het verschillend reageren van fotonen op verschillende materialen. Zo worden alle fotonen in een blauw voorwerp geabsorbeerd, behalve de fotonen met de bepaalde frequentie voor blauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fotonen "reageren met alles waar ze hun energie aan kunnen afgeven!
De fotonen van bepaalde golflengten worden door kegeltjes (bij een bepaalde kleur en staafjes (tussen de 400-800 nM)) via een chemische reactie omgezet in elektrische signalen die in de hersenen vertaald worden in een kleurenbeeld bij voldoende licht of een wat blauwig beeld in lichtarme situaties.

Staafjes geven dus geen kleurenbeeld maar ze zijn wel veel lichtgevoeliger dan kegeltjes.

Maar feitelijk is het dus een foton naar uiteindelijk een elektrische impuls waardoor onze ogen werken.