Is egoïsme aangeboren?

We zijn allemaal vast in een opzicht egoïstisch maar is iedereen dit in dezelfde mate en hoe komen de verschillen? Aangeboren of dus aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (9)

Nee egoïsme is aangeleerd...

Competitie en onwetendheid creëren egoïsme...

Er bestaat geen ego, dat is een overtuiging... een wereldwijde vergissing zelfs...

Egoïsme is aangeleerd...

Met eten geven daar begint het... voEen hapje or papa, een hapje voor mama en dan een hapje voor (vul de naam in van het kind)... Daar begint het al...

Toegevoegd na 17 minuten:
Maar ken je wel de definitie van een egoïst: Iemand die geen rekening houdt met mij, is een egoïst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet helemaal anders : Kinderen zijn tot hun derde / vierde nog niet in staat zich in te leven in de gevoelens van anderen. Dus zijn ze egoïstisch , hun leven draait om hen en hen alleen. Pas na het ontwikkelen van empathie / beseffen dat anderen iets anders kunnen denken dan henzelf , kunnen kinderen minder egoistisch worden, met anderen rekening gaan houden.
volgens wiki kan het soort van aangeboren zijn in de vorm van een aspect van een erfelijke aandoening.

wiki:

Oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken waardoor iemand egoïstisch in morele zin kan zijn.

De persoon heeft in zijn jeugd te veel aandacht gehad en denkt dus dat hij alles kan en mag. Daardoor is de persoon zich niet erg bewust van het feit dat anderen misschien ook wel gebruik van iets zouden maken. Het doet hem niets als hij hierop wordt aangewezen.

De persoon heeft in zijn jeugd te weinig aandacht gehad. Hierdoor schreeuwt de persoon meer om aandacht en wil bovendien zo weinig mogelijk delen.

Ook kunnen zogenaamde gedragsstoornissen, zoals psychopathie, bijdragen tot egoïsme.
Het tegenovergestelde van egoïsme is altruïsme.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Ego%C3%AFsme"

einde quote.

maar volgens mij gaat het dan om egocentrisme, maar ik kan er naast zitten. zoals je ok leest in de text kunnen omstandigheden het aanwakkeren en/of versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gooi een snee brood in het kippen hok en de snelste of gelukigste kip zal proberen helemaal alleen de snee brood op te eten, al zou hij er in stikken.
Probeer maar eens het zelfde bij honden, de snelste hond zal proberen alles op te schrokken, hebbe, hebbe, hebbe, dat is hun motto.
Zelfs de goudvissen in mijn vijver gedragen zich egoistisch.
De mens is precies zo, altijd zo veel mogelijk zelf proberen te bemachtigen, ten koste van de ander, het is een natuurwet, waarbij de sterkste of de slimste overleeft.
Het is een onderdeel van de natuurlijke selectie in de natuur!!
Bij ons in het park zitten 2 hobbyvarkens in een groot hok.
Een is zeer dominant en egoistisch, hij schrokt zo snel mogelijk , zo veel mogelijk voer naar binnen.
Hij weegt zeker 30 kg. meer dan de ander.
Doordat die ander minder eet heeft hij ook minder weerstand en uitgerekend deze werd ziek, zouden we niet ingegrepen hebben (medicijnen) dan was hij nu dood, dat is natuurlijke selectie!
Bij de mens is egoisme een onderdeel van het karakter, dus erfelijk, hierdoor heeft niet ieder mens het even veel en er zijn zelfs mensen die het helemaal niet hebben, die willen alles delen.
Als mens kan je dan wel overleven, in de natuur zou deze eigenschap rampzalig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de week toevallig op Nat Geog. een programma gezien, waaruit bleek, dat juist door het zorgen voor de zwakke(ren) de mens het meest suksesvolle zoogdier is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is aanpassen of verdwijnen.
Daar past jouw opmerking niet bij?
Zelfs de ratten vreten hun zwakkere dieren op om de soort in stand te houden.
Misschien werd er in nat. geog.bedoelt dat de mens goed voor hun jonge zorgen (zwakkeren)
De mens is daar wel 15 tot 20 jaar mee bezig en dat is zeer uniek!
Anders begrijp ik het niet.
Rieneke1
14 jaar geleden
lichamelijk zwakken kunnen mentaal sterken zijn.
daarom kan het in ons voordeel zijn de lichamelijk zwakkeren te helpen.
Het is een beetje psychologie van de kouwe grond, maar volgens mij is egoïsme gekoppeld aan een lage intelligentie.
Het is kortzichtig en dom. Al was het maar, omdat je - mocht je zelf om hulp verlegen zitten - niet bij anderen hoeft aan te kloppen als egoïst zijnde...
AWM
14 jaar geleden
Ik denk, dat egoïsme aangeboren is, een basistechniek om te overleven, maar dat je juist door opvoeding afleert. Je leert om te delen, je leert met anderen rekening houden etc..

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat noemen we dan beschaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat denk ik ook. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens+1
moeilijk maar ik denk dat je dat aanleert.
net zoals slechte gewoontes.
als ik altijd met mezelf bezig ben zal mijn kind dat overnemen en net zo een groot ego krijgen.

mijn ex vond zichzelf zo goed sterk krachtig maar was de grootste egoist in mens heugenis. zijn pa was precies zo. dus ik denk dat je dat toch echt van iemand gezien moet hebben.
net als openbaar boeren en op de grond spugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een goed antwoord te kunnen geven, moet eerst helder zijn wat jij onder egoïsime verstaat.
Ik hou ‘t even bij deze definitie: egoïsme = meer aan je zelf denken dan sociaal gezien wenselijk is.
Dan kom ik op dit antwoord: ‘t is vnl. aangeleerd. En dat kan op allerlei manieren: een ziekte, een invloedrijk TV-programma gezien hebben, hoe je ouders je opgevoed hebben, op welke school je gezeten hebt en wie er bij je in de klas zaten, bijzondere/uitzonderlijke dingen die je hebt meegemaakt, etc. Je genen vertellen dan wel weer deels hoe gevoelig je voor zulke zaken bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ander woord voor egoisme is overlevingsdrift.

Het verschil is dat wij zo ontwikkeld zijn dat wij sociaal gevoel hebben ontwikkeld. Enkel omdat wij oorzaak en gevolg kunnen beredeneren. Zolang er van veel genoeg is delen we.
Let maar op als je 20 personeen wekenlang met bijna geen eten in een hok zet.
Gooi er een stukbrood in en niemand deelt meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit weer in de bloed.!!