Eskimo's eten (aten) zowat uitsluitend vis, en konden daar prima van leven. Klopt die hele schijf van 5 dan eigenlijk wel?

Dus geen groente, fruit, brood, etc... Wat hebben we nu eigenlijk echt nodig?

Toegevoegd na 2 minuten:
en het schijnt dat je zelfs uitsluitend op een dieet van bananen kan leven...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
13K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://goednieuwskrant.skynetblogs.be/archive/2010/02/01/eskimo-s-eten-vette-vis-en-zeewier-lekker-gezond.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem aan dat ze ook vlees eten. Bv van zeehonden, daarbij gebruikten zij de huiden dieren om warm te blijven. Ik denk niet dat ze het vlees weggooien.

Antwoorden (4)

De gemiddelde levensverwachting van de eskimo (inuit) ligt dan ook een stuk lager dan die van de Nederlander.

Je overleeft het ook wel als je die schijf van 5 niet volgt. Alleen hoogstwaarschijnlijk wat minder lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee nee, ze hebben het hier over de levensverwachting van canadezen, niet van de inuit (meervoud?) "Het inwoneraantal van Canada bedroeg in 2002 op ca. 31.900.000. De bevolkingsdichtheid bedraagt ca. 2,7 inwoners per km2 (Nederland, 440). Tweederde van het enorme land is vrijwel onbewoond. De jaarlijkse bevolkingsgroei bedroeg in de periode 1980-1992 1,1% (2002, 0,96%). De
levensverwachting bij geboorte is 83,25 jaar voor vrouwen en 76,30 voor mannen. "
Je hoeft absoluut niet de schijf van 5 te volgen om in leven te bleven. Hoe denk je dat men dat vroeger deed, op het gemakje eerst een konijn eten en daarna een banaan? zolang je voedingsstoffen en vocht binnen krijgt kun je prima in leven blijven alleen wel net zoals hierboven vermeld minder lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer interessant boek over gezond eten. Gezond eten en drinken op basis van de Bijbel geschreven door dr. Rex Russell. De mensheid kan dan met gemak de 120 halen en vele doktoren komen dan zonder werk te zitten doordat alle welvaartsziekten zouden verdwijnen. Dit alleen als we alleen zouden eten wat voor ons gemaakt is om te eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gelieve eerst het boek te lezen en dan evt. commentaar. Het is echt een zeer interessant boek. Echt wel de moeite waard. Wat goed eten allemaal al wel niet met je kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het traditionele dieet van eskimo's (Inuit, noemen ze zichzelf) is veel gezonder dan het gemiddelde westerse dieet. Het is een misverstand dat ze alleen maar vlees en vis eten, hoewel in verhouding wel meer dan wij gewend zijn. Omdat ze vaker rauw vlees eten krijgen ze ook 's winters voldoende vitamine C binnen. Sinds ze westerse voedingsgewoonten overnamen is hun gezondheid dramatisch achteruitgegaan.

De eskimo's zijn traditioneel jagers en vissers. Zij jagen nog steeds op walvissen, walrussen, zeehondjes, karibou's, ijsberen en muskusossen, vette zeevogels en anderen. Het typische dieet is rijk aan eiwitten en heel vet. De dieren die zij nuttigen hebben een hoog vetgehalte om de koude te trotseren. Aangezien planten niet of heel schaars groeien in de streken waar de eskimo's wonen, eten zij haast geen plantaardige vezels. De planten die ze wel eten zijn : grassen, wortels van struiken, bessen en zeewier (kuanniq), dit volgens het seizoen.