Tellen de uren voor 12 uur tóch voor twee?

Mijn oma zei altijd dat de uren die je slaapt, voordat de klok 12 keer slaat, voor twee tellen. Volgens mij - ik was altijd al wat kritisch - was dat gewoon een fabeltje om mij vroeg naar bed te bonjouren; je lijf weet toch niet waar de wijzers van de klok staan? Inmiddels - wat milder geworden door de jaren ;) - wil ik de mogelijkheid toestaan dat er wellicht waarheid schuilt in deze volkswijsheid. Kan iemand hier een lichtje over laten schijnen? Vindt men dit buiten Nederland bijvoorbeeld ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.1K

Het beste antwoord

Het is wel zo dat de eerste uren van de slaap "dubbel tellen", maar dit hoeft niet voor 00:00 te zijn. De eerste uren van de slaap zijn dieper en stabieler (vaster), dit wordt de kernslaap genoemd. Je hebt er als het ware meer aan dan aan de uren die je later in de nacht maakt. Vandaar dat je dan zou kunnen zeggen dat ze dubbel tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) jij ook +1

Andere antwoorden (4)

Ik moet je teleurstellen, het is inderdaad een fabeltje.
Zoals jij het stelt zou je dus om 8 uur naar bed kunnen gaan en om 12 uur weer fris en fit op kunnen staan. Dan heb je toch de benodigde aantal uren slaap gehad (8 uur slaap gemiddeld).
Klinkt dit je zelf logisch in de oren? ;-)
Ieder mens heeft gewoon 6 tot 9 uur slaap nodig (ja er zijn hier uiteraard uitschieters in). De biologische klok in ons hoofd houdt zich wat dit betreft totaal niet aan de klok die je nu rechtsonder in je scherm ziet.
Welterusten :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind net met wat googlen ook deze site, waarop exact jouw vraag gesteld wordt. Ook handig, zo kom ik zelf ook achter nieuwe dingen. Zoals je uit deze site kunt opmaken gaat het gewoon in het algemeen over de eerste uren slaap (de kernslaap), en daarbij hebben de uren voor 12uur niets te maken. Deze uren slaap zijn zo belangrijk omdat ze specifiek gericht zijn op het fysieke herstel van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo, maar wat je oma benadrukt is de regelmaat.. Slapen is erg gebaat bij regelmaat... Daarom is nachtdiensten draaien zo funest, omdat je er nooit aan went... Het is te onregelmatig steeds... Je biologische klok schakelt maar langzaam bij, synchroniseert langzaam...

Daarom slaap je het best als je dat op regelmatige tijden doet... en meestal ga je voor 12 uur naar bed, en dus telt dat dubbel zogezegd...

Het is universeel, dus niet alleen in Nederland hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gewoon 7 uur slaap per dag nodig,en minder maar 4 uurtjes slapen bv,dan voel ik mij de volgende dag niet fit.
meestal lig ik er ook om 11 uur al in,omdat ik ook elke morgen om 6 uur er uit ben,en ook niet kan uitslapen,ik moet er gewoon uit als ik wakker ben ,of het nou zomer of winter is ,of eerst kestdag maakt niet uit.
ik zeg altijd maar zo s,morgens vroeg,de hele dag vroeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet waar. Als je gewend bent om pas na twaalven te gaan slapen, heb je heus geen slechtere slaap dan wanneer je om tien uur gaat slapen. Toch is er wel een verklaring voor dit bakerpraatje. De eerste uren van je slaap zijn het diepst. Van deze diepe slaap zou je het meest uitrusten. Daarom zijn ze het meest belangrijk.