Bruin toch niet altijd zo dominant?

Mijn vader heeft bruine ogen, en mijn moeder grijs-blauwe. How the hell heb ik super licht blauwe ogen?

de moeder van mijn vader heeft dat ook, (maar haar zoon, mijn vader) heeft dus bruine ogen. Ik dacht dat bruin een dominante kleur was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Als de oogkleur in dit geval eenvoudig wordt overgeorven dan zou de bruine kleur dominant kunnen zijn over een blauwe kleur. De kleur wordt in de meest eenvoudige vorm bepaald door één gen.

Van elk chromosoom hebben we twee paar, behalve het geslachtschromosoom bij mannen. Laten we er vanuit gaan dat de oogkleur op een niet-geslachtschromosoom ligt. Van elk gen heb je er dus 2 (op elk chromosoom 1).

Stel dat je vader een gen heeft voor een bruine kleur én een gen voor blauwe kleur, dan is bruin dominant over blauw, want je varder heeft uiterlijk bruine ogen. Je moeder heeft dan op beide genen de blauwe kleur liggen, want uiterlijk heeft ze blauwe ogen.

Bij de bevruchting wordt één van de twee genen van je vader (blauw of bruin) gemengd met één van de genen van je moeder (blauw of blauw).

Jij hebt in dit geval het blauwe gen van je moeder én van je vader gekregen, wat resulteert in blauwe ogen.

In werkelijkheid zijn er iets meer genen bij betrokken en zijn er ook schakeringen in oogkleur (zoals je grijsblauw noemt), maar dit is wel het basiprincipe van genetica.

Toegevoegd na 14 minuten:
Om het nog wat ingewikkelder te maken, kan je (nog steeds versimpeld) er ook nog een bruin/blauw en groen/blauw gen bij halen. Als je klik op deze pagina: http://www.athro.com/evo/gen/genefr2.html

Wordt er een mooie calculator getoond waarmee je met de oogkleuren kan spelen. Bij punt 1 selecteer je de oogkleur van je ouders en bij 2 maak je mogelijke combinaties. En bij 3 kan je kinderen maken en de oogkleur aflezen ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi uitgelegd

Andere antwoorden (5)

Het bruin van je vader kan recessief zijn en daarbij het grijs-blauwe van je moeder zou ook recessief kunnen zijn dan kan toch blauw in je ogen verklaarbaar zijn, waarvan akte, dat zie je dan wel weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een manier om schematisch te laten zien welke combinaties van kopieën van kleurbepalende chromosomen kinderen van ouders kunnen erven: de Punnett Square. In de linker kolom staan de kopieën die de ene ouder kan doorgeven aan zijn kinderen. In de bovenste rij staan de kopieën die de andere ouder kan doorgeven. In het rooster staan de kopieën die kinderen van beide ouders erven.

Omdat er veel combinaties mogelijk zijn, werken we één voorbeeld uit. We stellen ons een ouderpaar voor die de volgende kopieën van het 'bruin of blauw' type gen hebben: bruin en blauw. Van het 'groen of blauw' type gen hebben de ouders de volgende kopieën: groen en blauw. De ouders hebben dus bruin en blauw en groen en blauw. Dit betekent dat de ouders bruine ogen hebben, want de bruine kopie van het gen is dominant over de andere kopieën.

Uit het schema kan worden berekend dat elk kind van deze ouders een kans heeft van:
# 12/16 is 75% op bruine ogen (minimaal één bruine kopie)
# 3/16 is ongeveer 20% op groene ogen (geen bruine kopieën en minimaal één groene kopie)
# 1/16 is ongeveer 5% op blauwe ogen (alleen blauwe kopieën)

Dit is dus per ouderpaar steeds verschillend, kortom een zeer complexe materie die hier nu eenvoudig mbv slechts twee genen is weergegeven, maar waar in werkelijkheid nog veel meer genen invloed op hebben.

Duidelijk is in ieder geval wel dat slechts 8% van de wereldbevolking beschikt over blauwe ogen, nog een paar procent andere kleurtjes en het overgrote gedelte bruin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee genen coderen in je DNA voor dit soort eigenschappen. Je krijgt de ene van je vader, de andere van je moeder.

Je vader heeft blijkbaar een dominant-bruin gen meegekregen (van zijn vader) maar ook een recessief-blauw gen* (van zijn moeder), en je moeder heeft blauwe ogen. Jij hebt van je vader zijn recessief-blauwe gen en van je moeder een blauw gen geërfd daardoor heb jij je blauwe ogen.

De kans op bruine ogen is bij jouw ouders alleen groter (75%)

*) Uiteraard zijn de genen zelf niet bruin of blauw, maar je snapt wel wat ik bedoel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man is half marokkaans-half spaans heeft donkere ogen en zwart haar. Ik heb donker haar, ben half indonesisch half engels (met een zwartharige vader en moeder) maar ik heb een (donker) blonde dochter met blauwe ogen. Ze is niet verwisselt in het ziekenhuis en ik ben thuis bevallen en ik wil ook geen flauwe reacties over de melkboer ofzo.
Ergens in onze families zit blond haar en blauwe ogen en die komt elke zoveel generaties gewoon weer terug. Al die wetenschappers met hun gedoe, allemaal kansberekeningen die nergens op gebaseerd zijn. Teveel aannames.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn man is negroide en heeft donkerbruine ogen, ik ben blank met blauwe ogen. onze zoon is middenbruin met amandelkleurige ogen. hij heeft een kindje met een blanke vrouw met groene ogen. het kindje is blank, blond en heeft helblauwe ogen.

alles is mogelijk dus, ookal zegt men dat donkere ogen, of donkere huidskleur dominant is.