Hoe krijgt een pad jonkies als hij op het land leeft??

Een kikker leeft in het water, en maakt daar dril en daar komen dan kikkervisjes van die later uitgroeien tot kikkertjes maar hoe doet een pad dan als die op het land leven??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Padden zijn net als kikkers amfibieën, wat betekent dat ze eitjes leggen in het water, waaruit padden/kikkervisjes ontstaan. Zo gauw ze uitgegroeid zijn toto padden/kikkers, kunnen ze uit het water.
De pad kiest er daarna voor om niet meer zo veel tijd in het water door te brengen als de kikker... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de voortplanting zijn padden nog wel van water afhankelijk. In het voortplantingsseizoen (maart-april) gaan ze op zoek naar water (paddentrek) en leggen daarbij soms grote afstanden af waarbij op de wegen die door de trekroute worden gekruist veel verkeerslachtoffers vallen. Op sommige drukke routes helpen vrijwilligers de padden over de gevaarlijkste autowegen door schermen te plaatsen met ingegraven emmers waar de padden invallen. Daarna worden ze aan de andere kant van de weg weer uitgezet.
De eieren worden in lange doorzichtige snoeren in het water gelegd en aan ondergedoken waterplanten vastgemaakt. Uit de eieren komen donderkopjes die het water verlaten als ze eenmaal pootjes hebben, net als kikkers.
Amadea