Men zegt soms dat een vrouw zwanger van zichzelf is, kan dit?

Doordat twee eicellen zijn gaan "botsen"en nu een volledige geneninformatie pakket heeft. Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Nee en toch ook een beetje ja.
Je kunt niet zomaar spontaan zwanger worden, dat is onmogelijk - daar heb je echt ook (minimaal) een zaadcel voor nodig.
Het 'beetje ja' is omdat je in een laboratorium wèl twee eicellen kunt laten versmelten, onder speciale omstandigheden en met een hoop voorbewerking, en daar een vruchtbeginsel uit kan groeien. Verder dan dat vructhbeginsel in een reageerbuis zijn ze nog niet gekomen met menselijke cellen.
Daarnaast heb je SCNT, 'somatic cell nuclear transfer', dat is een kloontechniek waarbij in een eicel de celkern van een volwassen cel geplaatst wordt.

Dus theoretisch kan het. In de praktijk zijn er nog onoverkomelijke technische problemen en spontaan zal het zeker niet gebeuren.

Voor technische uitleg:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klonen_%28biologie%29

http://cromatina.icb.ufmg.br/ciclo_celular/somatic.pdf (Engelstalig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook aan een beetje ja,en toen moest ik denken aan Dolly,het gekloonde schaap,daar kwam ook geen tweede dier aan te pas,enkel cellen uit het één en het zelfde dier.
Zo heeft men ook al één of meerdere mensen gekloond.
Maar spontaan en zonder grondige manupalitive voorbereiding is dat onmogelijk. Toch kan men als maagd zwanger worden,maar wel met een man erbij.
http://www.nvsh.nl/hulp/zwanger.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wat er oa in de link hierboven staat: Vraag: "Zwanger als je nog maagd bent?
Ik had een gesprek met mijn vriendinnen en toen ging het erover of je zwanger kunnen worden als je maagd bent. Ik dacht van niet, maar zij zeiden van wel. Wat zegt u daarvan?" Antwoord:"Het kan wel, omdat het maagdenvlies meestal niet meer is dan een randje weefsel rond de opening van de vagina. Als de jongen klaarkomt tegen de opening, kan het sperma naar binnengaan. Een meisje kan dus 'technisch' maagd zijn en toch zwanger worden." Wat ik persoonlijk ook wel interessant is dit,staat ook in die link,onderaan: "Ongesteld en toch zwanger? Vraag: Ik ben 17 jaar en pas geleden heb ik seks gehad met een kennis. Dit was 1 week voordat ik ongesteld moest worden. Ik ben wel aan de pil. Hij beweert dat hij niet in mij is klaargekomen. Ik ben ook gewoon ongesteld geweest. Maar nadat ik een paar verhalen heb gelezen op internet ben ik toch ongerust, want ik heb kramp in mijn buik. Antwoord: "Er zijn drie redenen waarom je niet zwanger kunt zijn: je bent aan de pil, je hebt een bloeding gehad (dat is het afstoten van de cellaag van de baarmoederwand, zodat daar dus geen embryo kan groeien) en hij is misschien niet eens klaargekomen is. Kramp in de buik kan een heleboel oorzaken hebben, bijvoorbeeld je ongerust maken dat je zwanger bent.
Trek je maar niet te veel aan van verhalen op internet." Ha ha ha,en dit verteld ze dan doodleuk op internet!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nog nooit mensen gekloond.
En die hele 'zwanger als je nog maagd bent'-discussie komt voort uit het eeuwige misverstand dat de baarmoeder en/of vagina compleet afgesloten zouden zijn door het maagdenvlies, en het idee dat je per se ontmaagd wordt bij je eerste keer seks (terwijl het puur technisch al daarvoor kan zijn gebeurd).
Het antwoord op die laatste vraag dat je aanhaalt is ook link: als de jongen niet klaarkomt of pas buiten de vagina, kan zij wel degelijk zwanger worden van het voorvocht.

Andere antwoorden (3)

Nee, dat kan echt niet. Je hebt echt een eicel en een zaadcel nodig, twee eicellen kunnen niet uitgroeien tot een kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar zijn echt 2 mensen van verschillend geslacht voor nodig om dit te bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar een vrouw kan wel schijnzwanger zijn.

Wat is schijnzwangerschap?
Schijnzwangerschap betekent dat een vrouw zich zwanger voelt en ook alle symptomen daarvan heeft, maar niet daadwerkelijk zwanger is. Een anders woord voor schijnzwangerschap is pseudokyesis.

Welke symptomen passen bij schijnzwangerschap?
De symptomen van een schijnzwangerschap komen overeen met een echte zwangerschap. De vrouw is “overtijd” en kan last hebben van:

Misselijkheid
Overgeven
Moeheid
Veel slapen
Toenemen van gewicht
Vaak moeten plassen
Opgeblazen gevoel
Pijnlijke/gevoelige borsten

Wat zijn de oorzaken van een schijnzwangerschap?
De meest voorkomende reden van schijnzwangerschap is dat de vrouw teveel bezig is met zwanger te raken. Doordat je zelf gaat/wil geloven dat je zwanger bent, gaat je lichaam dit ook geloven en daarom krijg je last van de symptomen.