Waarom is het pijnlijk als er zweet in je ogen drupt, terwijl je van tranen geen last hebt?

Onlangs tijdens het sporten stroomde het zweet inmijn linkeroog, dit was pijnlijk. Als ik traanogen heb, heb ik nergens last van. Beide vloeistoffen zijn zout, dus eigenlijk zou ik verwachten dat ik of van beide wel last of van beide geen last zou hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.3K

Het beste antwoord

De samenstelling van tranen is zeer complex en afwijkend van alle andere lichaamsvloeistoffen. Het traanvocht is voornamelijk opgebouwd uit water, verschillende eiwitten en slijmhoudende componenten. Het bevat verder onder andere de stoffen natrium, kalium, immunoglobulinen en glucose. De belangrijkste elektrolyten zijn natrium, kalium, calcium en magnesium.

Zweet daarentegen bestaat vooral uit water en natriumchloride zout, maar het bevat ook orthocresol en paracresol, die een ontsmettende werking hebben. Juist die laatste twee zorgen er voor dat je last krijgt van je gevoelige ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tranen zijn precies zo zout dat het geen pijn doet, zweet is zouter... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om verschillende soorten zout. Dat in zeewater bevat grove kristallen. Die irriteren je ogen, zeker als het water verdampt. Daarom ook zijn je ogen rood na het zwemmen in zee: de kristallen prikkelen het gevoelige deel rond je ogen. Het zout in je oogvocht heeft een andere samenstelling, met als belangrijkste eigenschap dat het geen grove kristallen vormt. Makers van contactlenzenvloeistof proberen dat na te bootsen met ingrediënten die kleine moleculen bevatten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tranen bevinden zich al min of meer in de ogen(ooghoeken) en hun zoutgehalte is niet zo hoog als dat van zweet,dat vanaf je voorhoofd in je ogen loopt.