Wat is nou eigenlijk je instinct?Hoe ontstaat het?En welk doel dient het?

Het zal zich wel in je hersenen bevinden, maar hoe wordt het aangestuurd? Is het net als een soort reflex? Dat je iets doet zonder dat je je er echt van bewust bent of zo?
En welk doel dient het? Zijn het handelingen ter instandhouding van de soort, in ons geval de mens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Volgens mij is instinct een soort oergedrag uit de prehistorie wat je waarschuwt voor gevaar.
Ik zoek het even op.....

Zo overgenomen uit Wikipedia:

Instinct is een specifiek en erfelijk vastgelegd gedragspatroon, waarbij ervaring of leren geen rol speelt. Het instinct van een levend organisme is genetisch vastgelegd, waarbij specifieke actiepatronen (stimulus-respons) optreden als een gebonden keten van reflexen (Eng: fixed action patterns), bijvoorbeeld de reacties van een spin op specifieke trillingen in haar web. Ook het bouwen van een spinnenweb is een zeer goed voorbeeld van instinctief gedrag.

In de literaire betekenis is een instinct een onbewuste aandrang of een voorvoelen van gebeurtenissen en kan het beschouwd worden als een primitieve (dierlijke) vorm van intuïtie. Bij een instinct is sprake van een resulterend gedragspatroon (voorbeeld:instinctief draaide hij zich om en hief hij de armen op). Bij intuïtie wordt meer gedoeld op het innerlijke gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Instinct is er al bij de geboorte, het is inborn, in-stinct... Het is van te voren reeds weten...
Er zijn zwanen in Mongolië, die gaan naar het zuiden om te broeden in India en vliegen over de Himalaya op 12 kilometer hoogte... Ze gaan daar dan massaal naar een meer om te broeden en als de jongen nog niet kunnen vliegen gaan de ouders al terug... En een of twee weken later als de kleintjes kunnen vliegen, vertrekken ze ook naar Mongolië over de Himalayas... Hoe weten die jonge dieren dat ze op 12 kilometer hoogte moeten gaan vliegen in noordelijke richting naar Mongolië, daar waar de ouders zijn? hoe in Godsnaam? Nou daar is maar een woord voor Instinct... Dieren hebben dat, maar mensen ook...

Het bevindt zich niet in de hersenen, maar ergens in de aura, in mijn mening... Is geen reflex, want een reflex komt na een impuls en dat hoeft niet bij instinct... Het doel is overleving meestal... Ja tuurlijk het is voor de instandhouding van de mens en voor elk ander dier...