Letterlijk? Absoluut niet.
Om een knoop te leggen moet je namelijk ergens een lus in kunnen leggen en een uiteinde door die lus heen kunnen halen. Ik weet niet hoe jij een uiteinde van je darm los wil krijgen om door zo'n lus heen te halen, maar begin er maar niet aan ;)
Bovendien, in tegenstelling tot wat veel horrorfilms doen vermoeden, ligt een darm niet als een losse slurf in je buik, maar zit deze hele slurf aan een kant met een vlies vast aan je lichaam. Je kunt je vinger dus op de meeste plaatsen niet eens achter de darm langs halen als je een chirurg zou zijn.

Wat men bedoelt met een knoop in de darm is meestal gewoon een verstopping, die wat irritatie kan opleveren doordat de darm constant in beweging is (peristaltiek) om het voedsel er doorheen te vervoeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voordat de padvinders en de zeilfanaten gaan roepen: andere soorten knopen zouden wel mogelijk zijn zonder een los uiteinde, maar je moet wel heel vreemde capriolen uithalen om zo'n knoop in je dunne darm te leggen.

In de bron is overigens het genoemde vlies goed te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad, letterlijk zoals een mastworp zal het nooit zijn nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, of een dubbele trompetsteek
Rieneke1
12 jaar geleden
:) +

Andere antwoorden (4)

Nee, je darmen kunnen niet in de knoop raken.

Ze kunnen wel van slag raken en dan voelt het soms alsof er een dikke knoop zit.

Lees hier over darmen in de knoop:

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/89/Darmproblemen/article/detail/170588/2008/01/01/Darmen-in-de-knoop.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan om zijn eigen as draaien, dit noemen we een knoop in de darm, ik he. Het zelf ook gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De darm kan niet in de knoop raken maar wel zodanig verdraaien dat de darm hierdoor afgekneld wordt. Dit noemt men een Torsie volvulus en in de volksmond een knoop in de darm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet in de knoop, maar de darm kan wel over zichzelf heen schuiven.
dit wordt invaginatie genoemd, en kan levensbedreigend zijn.
Rieneke1