Welk diersoort is bedreigd geworden door de klimaatsverandering?

Liefst een bekend diersoort.
Niet direct door de mens bedreigd zoals jacht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

De ijsbeer

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hln.be/hln/nl/2661/Bedreigde-Dieren/article/detail/1295824/2011/07/22/IJsbeerwelpjes-vallen-als-vliegen-door-opwarming-Aarde.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de zeehonden op de pool hebben het zwaar.
ze zijn gewend hun jongen op het ijs te werpen, maar door de opwarming is er niet voldoende ijs, waardoor de jongen verdrinken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Een ecosysteem dat bijzonder bedreigd lijkt, is de Noordpool. Rendieren, kariboes en elanden zijn met uitsterven bedreigd, omdat het weer in de 'permafrost'-gebieden van Scandinavië, Siberië en Alaska wijzigt waardoor de dieren moeilijker bij voedsel komen. Naar verwachting zal het leefgebied van de rendieren, kariboes en elanden met 60 procent krimpen. De ijsbeer staat sinds 2006 als kwetsbare diersoort op de rode lijst van het IUCN en in 2008 werd hij aangemerkt als beschermde diersoort door de V.S.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar komt bij dat het leven in het noordpoolgebied in toenemende mate bedreigd wordt door de wereldwijde lozing van chemicaliën. Kankerverwekkende PCB's en andere giftige afvalstoffen leggen door water- en luchtstromen grote afstanden af en vinden hun eindbestemming in het Hoge Noorden. De gifstoffen zetten zich vast in de speklaag van walvissen en zeehonden, die een hoofdbestanddeel vormen van de dagelijkse voedselvoorziening van ijsberen.