Welke zoogdieren kunnen net als wij kleuren zien ? En een aanvullende vraag: welk evolutionair voordeel levert het zien van kleuren op ?

Ik beperk het maar even tot zoogdieren want onder insecten zijn er denk ik vele anders zouden bloeiende planten niet zo'n kleurenrijkdom hebben ontwikkeld. Maar hoe staat het b.v. met katten, honden, paarden, koeien, vleermuizen en dolfijnen om maar eens een paar te noemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Het beste antwoord

Dat bijna alle dieren geen kleuren kunnen zien is een wijdverspreide misvatting. Ze kunnen wel degelijk kleuren zien:

"Tijden lang dachten mensen dat dieren geen kleuren konden zien, maar dat is niet waar. Ze kunnen wel kleuren zien. Bijen kunnen het verschil zien tussen een gele en een blauwe bloem. Bijen zien geen rood. Je ziet bijen vaak bij gele bloemen niet bij rode. De Duitse professor Von Frisch heeft honderden proeven met bijen gedaan. Hij ontdekte dat ze kleuren kunnen onderscheiden en
ook dat bijen ultraviolet licht kunnen zien.

Mensapen hebben 3 soorten kegeltjes. Ze kunnen dus kleuren zien. Honden en katten kunnen kleuren niet zo goed zien. Ze zien net als een kleurenblinde. Honden zien geen verschil tussen groen, geel, oranje en rood. Ze hebben ook moeite met grijze en groene tinten. Voor mensapen is het belangrijk dat ze kunnen zien. Ze eten fruit en dan is het handig om van veraf lekkere rijpe vruchten te zien hangen.

Voor veel nachtdieren is het niet zo belangrijk dat ze kleuren zien. Ze zijn in de nacht actief.
Ze hebben bolle ogen waarmee ze meer licht kunnen opvangen. Als in het donker licht op hun ogen valt, lichten ze helemaal op. Dat zie je ook als een kat in het licht van je fietslamp kijkt. Dat oplichten van de ogen komt doordat er een reflecterende laag achter het netvlies zit. Die laag kaatst het invallende licht terug naar lichtgevoelige staafjes. Het netvlies van nachtdieren heeft ook meer staafjes. Daardoor kunnen ze in het donker beter zien.

Tandwalvissen hebben ook staafjes en kegeltjes in hun ogen. Ze kunnen ook goed kleuren zien. Dolfijnen kunnen ook goed zien. Ze kunnen blauw en groen zien. Rood en oranje zien ze minder goed. Dat is ook niet nodig, omdat na meer dan vijf meter diepte er alleen nog maar blauwe en groene tinten zijn. Veel vissen kunnen maar twee kleuren zien. Inktvissen zien alleen blauw.
Vogels zien vijf tot zeven kleuren. Eekhoorns zien alleen geel en blauw. Spinnen zien
ultraviolet en groen."

Met dank aan Casp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kleurenzien is het kunnen waarnemen van verschillen in de golflengte van licht. Deze verschillende golflengtes worden waargenomen door staafjes en kegeltjes.
staafjes vangen zo veel mogelijk licht op, vooral om in donker te zien, maar zorgt niet voor kleurenvisie.
kegeltjes vanger verschillende golflengtes op waardoor kleur onderscheiden kan worden.

van deze kegeltjes heeft de mens er drie,
de meeste zoogdieren hebben er twee. (één in het blauwe gebied en één in het geelgroene gebied)
Vogels hebben voor zover bekend minstens vier soorten kegeltjes

hieruit is natuurlijk niet te zeggen wie het best ziet. Want dan maakt vooral de lichtgevoeligheid van de kegeltjes en staafjes vooral het grote verschil. Maar wel zegt het dat ze anders naar dingen kijken als wij. daardoor kunnen sommige dieren hun prooi makkelijker vinden. kunnen insecten weten waar honing is te halen.

Maar bij het volgende stukje is het voorbeeld waarom het zien van kleur handig is.

Bij alle grote insectenorden is kleurenzin waargenomen. Over het algemeen is het spectrum dat zij zien ten opzichte van het spectrum van ons, verschoven naar het ultraviolet. Rood zien insecten daardoor niet of nauwelijks. Door bloemen en vlinders te fotograferen met een film die gevoelig is voor ultraviolet, heeft men patronen op sommige bloemen en vlindervleugels gevonden die voor ons oog onzichtbaar zijn. Blijkbaar hebben die patronen een signaalfunctie. Zo lijken bijvoorbeeld voor ons verschillende, nauw verwante soorten van de citroenvlinder sprekend op elkaar, terwijl ze sterk verschillende patronen in het ultraviolet hebben. De honingbij kan tenminste zes kleuren onderscheiden: geel, blauwgroen, blauw, violet, ultraviolet en 'bijenpurper' (een mengsel van geel en ultraviolet). Een belangrijke eigenschap voor een insect dat afhankelijk is van bloembezoek en dus de belangrijke bloemen goed moeten kunnen herkennen.

op het moment dat het maar genoeg oplevert is het evolutionair handig, dus wordt de kans op overleving groter. Dit blijkt bij het onderscheiden van kleur dus ook het geval te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten kunnen kleuren zien, maar ze hebben moeite rood en groen van elkaar te onderscheiden.
blijkbaar was het voor hun tot nog toe niet noodzakelijk verder te evolueren.
nu maken katten bij de jacht en bij de onderlinge communicatie voornamelijk gebruik van geuren, dus zicht is voor de kat niet zo belangrijk als voor ons.
Rieneke1