Hebben de evolutiegeleerden er een idee van hoe lang het nog ongeveer zal duren vooraleer de mens geen tenen meer heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tenen, en dan voornamelijk je grote teen, wordt gebruikt bij lopen en het behouden van je balans. Waar haal je het vandaan dat deze verdwijnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenen zijn cruciaal voor ons evenwicht, ik denk niet dat die door evolutie zullen verdwijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar met een volle voet kun je toch ook gemakkelijk evenwicht behouden? Er zullen dan toch nog steeds verschillende spier-vlakken zijn, overeenkomend met de vroegere tenen, die daarvoor kunnen instaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tenen hebben we juist nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel jammer dat wij de "grijpvoeten" die de apen nog wel hebben, zijn kwijtgeraakt. Dan hadden we quatre main/pied op de piano kunnen spelen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mastermind: knip je grote teen er eens af. dan kom je erachter dat je je evenwicht kwijt bent. of vraag het aan iemand die zijn teen kwijt is.

Het beste antwoord

Nee, dit valt niet te voorspellen. Er bestaan wel rekenmethodes die berekenen hoe groot de kans is dat een bepaalde erfelijke eigenschap zich zal ontwikkelen en hoe snel. Maar dan moet je een bepaald aantal waardes weten. Zoals een gemiddelde voortplantingssnelheid, de wijze van overerving van de eigenschap, de grootte van de populatie etc. Dit zijn dingen die bijna alleen maar onder laboratoriumomstandigheden met bijvoorbeeld frutivliegjes nagebootst kunnen worden.

De eigenschap 'geen tenen' komt nauwelijks voor bij mensen, op uitzonderingen met aangeboren afwijkingen na. De overerving van deze eigenschap zou moeten onderzocht worden, deze (zeldzame) mensen zouden zich moeten voortplanten. Maar aangezien het een afwijking is, zal waarschijnlijk deze eigenschap niet dominant overerven en door generaties eerder verdwijnen dan toenemen. Het lijkt me ook niet aannemelijk dat het hebben van geen tenen evolutionair als een voordeel zou werken en dat de natuur daarom deze eigenschap naar voren zou brengen als een voordeel, wat kunnen leiden tot een verandering binnen een soort tot een vaste eigenschap.
Komt nog bij dat dit soort aangeboren afwijkingen vaak hand in hand gaan met vele andere afwijkingen aan het skelet en de organen, waardoor deze mensen mogelijk minder lang leven, waarschijnlijk minder makkelijk een partner vinden en dus ook minder makkelijk kinderen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de evolutie ontwikkelen bepaalde eigenschappen als dat een voordeel is en verdwijnen bepaalde eigenschappen als ze geen nut meer hebben.
De tenen aan de menselijke voeten zijn ontwikkeld om recht op te kunnen lopen en daarbij het evenwicht te kunnen bewaren, vooral de grote teen is daar erg belangrijk voor.
Zolang de mens rechtop blijft lopen zullen tenen noodzakelijk blijven en zullen dus ook nooit verdwijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af wat evolutionair het voordeel is van een voet zonder tenen. Dat zou er pas zijn als er bijvoorbeeld een dodelijke teenschimmel rondwaarde, en de enkeling zonder tenen het overleefde en zich weer voortplantte.
Want zo werkt evolutie.