Waar zit het 'kompas' van een duif?

Duiven hebben een heel goed richtingsgevoel dat komt omdat ze een zintuig hebben dat gevoelig is voor magnetische velden van de aarde. Ze hebben dus een ingebouwd kompas. In welk deel van hun lichaam zit dit 'kompas'?

Dat is nog steeds niet precies bekend. In het verleden zijn er allerlei theorieën over ontstaan, maar ook nu weten wetenschappers nog steeds niet hoe postduiven aan zo'n goed richtingsgevoel komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Duiven hebben een zonnekompas. Als je dat in de war brengt, vliegen ze verkeerd. Bovendien zien ze meer lichtschakeringen dan wij; bij bewolking maken ze toch gebruik van het zonlicht. Ook zijn duiven gevoelig voor het aardmagnetisch veld. Als je dat verstoort, hebben ze grote moeite met de oriëntatie. En als je een duivenhok vele honderden kilometers verplaatst naar een plek met ongeveer dezelfde magnetische omstandigheden, zoals in Amerika uitgeprobeerd, dan zijn de duiven uit dat hok daar direct gewend.

Verder lijkt de windrichting van belang. En misschien het reukorgaan van de duif. Maar hoe meer wetenschappelijk onderzoek, hoe groter het raadsel. Hoe de postduif het doet, wij weten het echt niet. En waarschijnlijk zullen we het nooit echt weten.
Hun rechterneusgat schijnt volgens onderzoek daar een rol in te spelen...

"Postduiven gebruiken hun rechterneusgat om de weg naar huis te vinden. Dat schrijven Italiaanse onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Experimental Biology.
Uit eerder onderzoek bleek dat postduiven aan de hand van geuren een soort landkaart in hun hoofd maken. Die geurkaart gebruiken de vogels om hun route uit te stippelen of om te bepalen waar ze zijn. De Italiaanse onderzoekers denken nu dat het rechterneusgat van de duif noodzakelijk is voor het maken van die 'mentale landkaart'.

Neusgat afgesloten
Voor het onderzoek werden duiven op een afstand van veertig kilometer van hun nest vrijgelaten. De duiven die geen gebruik konden maken van hun linker neusgat kwamen vlot thuis. Maar de dieren met een afgesloten rechter neusgat hadden het een stuk moeilijker: zij stopten vaker, namen omslachtigere routes en deden veel langer over hun reis.

Steeds beter