Ureum, Urobiline en Porfyrine zorgen voor de gele kleur in urine.

Ureum is een afbraakproduct van de eiwitstofwisseling.

Toegevoegd na 6 minuten:
Urubiline is een afbraakproduct van bloed en galvloeistof en bruinig van kleur (en verdund gelig).

Porfyrine is volgens mij afkomstig uit de afbraak van hemoglobine.

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens is de concentratie van deze gekleurde stoffen heel erg laag. Het meeste is (als het goed is) water, zo''n 95%.

Hoe donkerder de kleur hoe meer van deze stoffen erin zitten. Donkere urine kan enerzijds komen doordat je te weinig hebt gedronken of teveel water bent kwijt geraakt, maar kan ook duiden op een metabolische afwijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologen noemen urine geen afvalproduct, maar simpelweg uitscheiding. Het ureum (2% van de urine) is wel een afvalproduct van de eiwitstofwisseling. Het teveel aan ureum kan kwaad in het lichaam en wordt uitgescheiden Zoals je in de afbeelding kunt zien is de concentratie aan nuttige stoffen, zoals ammonia, sulfaat, fosfaat, chloride, magnesium, calcium, kalium (potasium), natrium (sodium) en creatine heel erg laag. Dat komt omdat de nieren zo veel mogelijk stoffen proberen te recyclen. De nieren scheiden het teveel aan water in het bloed uit, maar in de voorurine zitten er nog behoorlijk wat opgeloste stoffen in. Bij het terugwinnen van de nuttige stoffen in de nieren blijven er enkele in de urine achter. In de voorurine zit bijvoorbeeld ook nog suiker, maar dat wordt bij gezonde personen voor 100% teruggewonnen. In extreme omstandigheden zonder water, drinken mensen hun eigen urine op. Dat kan voor een keer geen kwaad, maar je krijgt dan op den duur teveel urem weer terug, wat niet meer kan worden uitgescheiden omdat je geen water hebt. In de ruimtevaart wordt o.a. het ureum uit de urine gehaald om er weer drinkwater van te maken.

Andere antwoorden (4)

De gele kleur wordt veroorzaakt door een kleurstof die verwant is aan de galkleurstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Urine moeten we meerdere malen op een dag kwijt. De urine voert afvalstoffen af uit
het lichaam. De kleur van de urine is meestal geel omdat er gele pigmenten zoals galzouten in zijn opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Urine bestaat uit water met daarin opgelost afvalstoffen van het lichaam. De normale kleur van urine is geel door de opgelost afvalstoffen (deels vergelijkbare stoffen die de stoelgang bruin maken). De hoeveelheid van deze stoffen die er per uur bijkomen is vrij constant, de hoeveelheid water waarin ze opgelost worden is afhankeleijk van hoeveel je drinkt. Dus, als je (te) weinig drinkt is de urine heel donker geel, als je heel veel gedronken hebt wordt ze bijna wit omdat de gekleurde afvalstoffen dan sterk verdund worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal is urine geel, als je drugs heeft gebruikt. . .