Waarom staat er op een fles bronwater een houdbaarheidsdatum, terwijl het al eeuwen (of hoe lang dan ook) in bronnen ligt?

Toegevoegd na 13 minuten:
hen3tte: Dus die houdbaarheidsdatum moet je echt met een korreltje zout nemen zolang je het nog niet hebt opengemaakt.

Hoezo als je hem nog niet hebt open gemaakt. Dat water ligt bij de bron toch ook gewoon "open & bloot"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

O de diepte waar het bronwater in de bodem opgeslagen ligt heerst een bacterievrij milieu zonder licht en zuurstof,als het bronwater gebotteld word word het voordien bewerkt en komt het in aanraking met lucht en andere materialen,deze kunnen besmet zijn met bacterien waardoor je een potentiele besmetting krijgt van het water, daarbij wordt het bijna altijd gebotteld in een kunstof fles die ook nog een zuurstofdiffuus is waardoor je uitwisseling krijgt met de buitenlucht, door al de handelingen met machines zoals pompen,bottelmachines etc heb je dus een gerede kans dat er hier of daar een bacterie met het water in aanraking komt en dat het water in smaak en veiligheid achteruit kan gaan,waardoor er een uiterste houdbaarheidsdatum op de fles gezet moet worden,zoals trouwens bij alle llevensmiddelen middels een europese regel verplicht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat die bacteriën toch weinig te eten hebben in dat bronwater.

Andere antwoorden (4)

Omdat het verplicht is in NL om op alle voeding een houdbaarheidsdatum te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze bang zijn dat jij die fles bronwater dan ook eeuwig in je kast laat staan. Ze willen hun flessen ook graag terug weet je..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha. dat antwoord is best grappig. (:
Dat van die 'bronnen' vindt ik wat betrekkelijk sinds ik zelf een aantal jaren geleden de SPA fabrieken in Belgie heb bezocht.

Maar (vooral) Nederlanders schijnen nogal eens te kunnen panieken wanneer ergens geen uiterste houdbaarheidsdatum opstaat. Vraag me niet waarom, stel er liever een nieuwe vraag over ;-)

Maar in principe kun je zelfs je eigen kraanwater inmaken en jaren later nog gebruiken. Een leuk voorbeeld daarvan is dat ik nog een oud origineel WECK boek heb waarin dit staat beschreven voor als er -weer- oorlog uit mocht breken.

In mijn nieuwe WECK boek is dit hoofdstuk er echter uit gelaten.

Dus die houdbaarheidsdatum moet je echt met een korreltje zout nemen zolang je het nog niet hebt opengemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze willen er gewoon meer geld mee verdienen