Kunnen dieren ook oogsterkte hebben?

Sommige mensen hebben een bril nodig. Kan dit bij dieren ook het geval zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeievraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goeie vraag en interessant om te weten

Het beste antwoord

Natuurlijk kunnen dieren ook afwijkingen aan de ogen hebben, waardoor ze een plus of minsterkte hebben.
In de natuur zullen zij echter niet lang overleven met een slecht gezichtsvermogen. Zowel voor jager als prooi is een slecht gezichtsvermogen een nadeel bij het overleven. Evolutionair zorgt dit er weer voor dat oogafwijkingen (door erfelijke factoren) veel minder voorkomen bij de meeste dieren.
De mens heeft er een trucje op bedacht (bril/lenzen), waardoor wij prima met een oogafwijking kunnen leven.

Er zijn ook diersoorten die van nature slechte ogen hebben, maar dit compenseren door sterkere andere zintuigen. Bijvoorbeeld de neushoorn heeft een slecht gezichtsvermogen, maar compenseert dit met zijn sterke reukvermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Bij zoogdieren werkt dat net zo als bij mensen. In de natuur overleven bv verziende leeuwen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verziende leeuwen zullen nog heel goed in de verte kunnen zien, bijziende leeuwen zullen grotere problemen ondervinden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat verziende leeuwen beter overleven dan bijziende leeuwen. De verziende leeuw kan zijn prooi goed vinden, de bijziende leeuw niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt. Ik haal die altijd door elkaar. Dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ HansBrinker: een heel makkelijke ezelsbrug: bij "VERziendheid" kun je VER zien, "BIJziend" kan alleen dichtBIJ kijken. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in eerste instantie ook altijd gedacht dat bijziend problemen met verweg zien is (dit klopt ook) en dat verziend problemen met dicht bij kijken is. Op de middelbare school leerde ik bij natuurkunde dat bij verziend je lens zo plat is dat je zelfs moet accommoderen om ver te zien. Dat zou dus betekenen dat je als verziende ook problemen hebt met ver kijken. Toch best raar, want dan kun je eigenlijk niks als je verziend bent.
Een verziende leeuw lijkt me dan het onhandigst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Anders zou verziend hetzelfde zijn als bijziend. Verziende mensen klagen altijd dat hun armen te kort worden maar in feite kunnen ze van dichtbij niet zien.....daarom moeten ze hun armen strekken bij het lezen....hoe verder hoe beter het zicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chiquita, :p volgens mij snap je het nog niet helemaal.
Interessante vraag. Ik heb er nog nooit over nagedacht, maar nu je het vraagt.. ja, dat kan. Ook dieren kunnen blind worden en dieren kunnen ook een variatie hebben in hoe goed hun ogen zijn.
Deze dieren zouden vast beter kunnen zien als ze een bril op hadden, maar het is niet altijd even makkelijk om daarachter te komen. Daarbij hoeft een hond natuurlijk niet te lezen dus met een net iets minder zicht dan normaal zou hij nog prima kunnen functioneren.
Ik had nog nooit iets gehoord maar na even zoeken kwam ik op het onderstaande artikel waarin ook daadwerkelijk over brillen voor honden wordt geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij huisdieren stellen de eigenaren wel vaker vast dat oudere dieren slechter gaan zien

De eigenaar kent zijn dier vaak goed en kan dan door het gedrag zien dat het dier niet meer zo goed ziet.

Zeker bij katten en honden is dat het geval maar dan gaat het wel om echt bejaarde dieren meestal.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd!