Mijn ouders zijn 1.67m en 1.78m groot en ik ben 1.85m groot en ik ben pas 15. Hoe kan dit?

Ik ben een jongen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

De jongste generatie van nu is veel langer doordat ze weer anders eten dan de oudere generatie.
De mensen worden steeds langer en vooral in het noorden van Europa is dit zo altijd al geweest.
Met name de Nederlanders behoren tot de langste mensen.
Kijk alleen maar eens in heel oude huisjes van heel vroegere tijden, in musea ed. zijn ze nog te bezichtigen. De deuren en plafonds zijn zo veel lager en de bedstedes daar kan deze generatie alleen maar in zitten.
Vroeger waren de mensen dus veel kleiner, want voor hen was dit een normale hoogte.
Ik denk zelf dat het ook te maken heeft met de groeihormonen die tegenwoordig veel in het vlees zitten en met name in supermarkt vlees. De jeugd nu eet meer van dit vlees dan de oude generatie en ik denk dat het hier ook mee te maken kan hebben.
Zelf ben ik 1.70m en mijn man 1.80m. Onze zoon van 16 is nu ook al bijna 1.90m dus, je bent bij lange na niet de enige als ik zo op zijn school kijk!!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hoeft altijd niet op je ouders te gelijken.
Je kan genen hebben van andere of vroegere familieleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
Het staat er nu wel een beetje krom want je krijgt je genen rechtstreeks van je ouders en nergens anders van. Ik neem aan dat je bedoelt dat er op je genen eigenschappen zitten die bij je ouders niet tot uitdrukking zijn gekomen en die dat bij een volgende generatie wel doen
Hoe groot je wordt wordt bepaald door zowel omgevingsfactoren (oa voeding) als genen.
Het is niet uitzonderlijk dat je groter bent als je ouders(ik was dat ook) dat komt tegenwoordig veel meer voor als vroeger.
De mens word steeds langer en heeft zeker te maken met dat we meer over voeding weten als vroeger.
Tegenwoordig is er veel mogelijk en kan je bv groeihormonen krijgen indien je te klein zou blijven of groeiremmers als je te groot word.
Maar je bent die je word vind ik persoonlijk ik zou er niet mee zitten,maar mogelijkheden zijn er wel als je er mee zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je, alleen een puntje. Nederlanders worden gemiddeld kleiner.
Meestal worden jongens het gemiddelde van de ouders + 12cm. Dat is bij jou 184,5 cm. Dus dat klopt ongeveer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn allerlei sommetjes. Jongens doen ze lengte moeder + lengte vader/ 2 + een aantal cm meer (ca 10), voor meisjes trekken ze er die lengte af.

Dus met jouw ouders zou jij als jongen 1,83 worden en was een een meisje 1,73

ECHTER er speelt toch meer mee want ik ken geen ENKEL gezin met meer jongens die precies even groot zijn, dat scheelt vaak ook nog wel 5-10 cm tussen de langste en de kortste.

Dus in jouw geval is 1,83 het gemiddelde maar als je meer broers hebt verwacht ik zelf dat er een aantal langer worden dan dat en een aantal korter.

Tot slot, en die is een beetje flauw, als je ouders al een paar cm zijn gekrompen (als je ouder wordt krimpt je weer) dan neem je mogelijk een te laag uitgangspunt

Maar jouw lengte is dus niet gek gezien je ouders, je zou nog wel iets groter kunnen worden maar de 2 m zou je in theorie niet moeten bereiken
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo,wat jij daar een beetje flouw noemt vind ik helemaal niet zo flouw,want ik kende mijn grootvader van mijn vaders kant als een klein iel menneke,terwijl ik later pas hoorde dat hij in zijn goede jaren een grote statige en zeer sterke kerel was,iets wat ik door hem te zien nooit zou vermoeden.
jouw laatste opmerking is volgens mij dus echt wel helemaal terrecht.+