Waarom bestaat het Nederlandse woord ' hersenen' alleen in meervoud ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Je hersenen bestaan zoals gezecht uit twee helften, 6 kwabben, 1 hersenstam en miljoenen, zo niet miljarden hersencellen. Dit alles bij elkaar kun je niet in 1 enkel woord samenvoegen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Brein/Breinen?

Het brein is 1 orgaan, waar jij over spreekt dat zijn de hersenhelften en bij mijn weten bestaan de hersenen uit 2 hersenhelften.
2 helften vormen samen 1 geheel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het wordt aanzien als 1 entiteit veronderstel ik

Hersen wordt alleen in het meervoud hersenen gebruikt, behalve in samenstellingen:

hersenaanhangsel; zie hypofyse
hersenbalk
hersenbloeding
hersendood
hersenemigratie
hersengymnastiek
cerebrale hemisfeer
herseninfarct (grote beroerte)
hersenkraker (moeilijke puzzel)
hersenonderzoek
hersentransplantatie
hersentumor