tsja...
...wat kan je hier nu voor antwoord op geven.

Laat ik beginnen met de overeenkomsten.
Het heeft dezelfde opbouw, (nucleotide, chromatiden, genen etc.)
het is allebei dubbelstrengs DNA dit betekent dat het DNA om elkaar heen gewikkeld is
Er staat voor groot deel dezelfde informatie op (horen, kijken, voelen, proeven en meester zijn over extremiteiten etc.)
Ook zijn er qua uiterlijk en functie van allerlei delen van het lichaam (dat deels wordt bepaald door het DNA) vele overeenkomsten te noemen

Verschillen
de mens heeft 46chromosomen in elke lichaamscel dus 23 paar chromosomen
het varken heeft er 38 de wilde zwijn heeft er 36, beide een behoorlijk verschil met de mens.
Ook ligt informatie vaak op andere plaatsen

deze twee lijstjes kunnen eeuwig uitgebreid worden
maar ik sluit het alleen af door te zeggen dat het DNA van een mens en van een muis meer op elkaar lijken (dan een mens en een varken)
als je in evolutie geloofd bewijst dit dat de mens en de muis een latere gemeenschappelijke voorouder hebben dan de gemeenschappelijke voorouder van de mens en het varken
(zie laatste bron voor meer zeer interessante informatie)

Toegevoegd na 15 minuten:
volgens de bron hieronder zou DNA voor 40 procent overeenkomen met chimansee 98,6% en met kip 7%
http://books.google.nl/books?id=AmlVECig0ssC&pg=PA80&lpg=PA80&dq=overeenkomst+DNA+varken+en+mens&source=bl&ots=1W5D5KbzdL&sig=1hZtvQslLme7s_jFe2gsNKzm7_0&hl=nl&ei=gJhOTtzvMYOHhQf_5cnQBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDoQ6AEwAw#v=onepage&q=overeenkomst%20DNA%20varken%20en%20mens&f=false
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even kijken dat zijn drie heeel verschillende dingen:
-het deel over de hartkleppen klopt. Het hart van een varken lijkt ontzettend veel op ons hart, ook de hartkleppen. Daarom kunnen ze ook bij ons geïmplanteerd worden. hoewel vaak ook kunststof kleppen voor gebruikt kunnen worden.
-het deel dat het DNA 95 tot 98 procent overeenkomstig zou zijn, heb ik nog nooit van gehoord, wel van 40%. Maar zelfs met zulke exacte getallen is het nog de vraag hoe het berekend wordt. Als erfelijke eigenschap voor oogkleur bij ons in het midden van DNA ligt en bij het varken aan de bovenkant dan kan de ene onderzoeker het rekenen als niet overeenkomstig en de andere wel.
-het deel over dat een varken slim is, is nog duidelijker een mening. Vele vinden bijvoorbeeld ook een hond slim, maar in mijn optiek is een hond een dier dat alleen maar rare bevelen volgt van zijn baasje. Is dat slim?
IQ Testen voor dieren bestaan er wel maar details daarover zul je even moeten googlen.

Andere antwoorden (1)

Lawrence Schook is een Universiteit van Illinois hoogleraar biomedische wetenschap en de leider van het onderzoeksteam dat het varken genoom in kaart gebracht.
Hij was verrast toen hij de gelijkenis in de juiste volgorde en structuur zag tussen het varken 's DNA en dat van de mens.