Ik denk voor de hotte of de muchen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lange manen van een paard zijn vermoedelijk ontstaan als bescherming tegen roofdieren zoals katachtigen, die het paard op de rug springen en in de nek bijten. Door dan de aanvaller met bokkende bewegingen van zich af te schudden, verliest het paard enkel wat van zijn manen. De staart wordt gebruikt

Mogelijk gaat dat ook op voor de bizon. Een beet aan de achterzijde is niet direct dodelijk.
Ik verzin er dan nog bij dat het hygienischer is om kort haar te hebben van achteren. Haar zit in de weg als hij poept.
Bovendien zit lang haar in de weg bij de paring. Dit geldt dan vooral voor de vrouwtje , de koeien.