Het enige nut van muggen is blijkbaar dat de larven voer voor vissen zijn. Wanneer de mug uitsterft zou dit dan echt een probleem vormen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Nee heerlijk! Ff alle geheid op een stokje, muggen vormen een deel van de voedsel kring, dus b.v. Zwaluwen zullen het moeilijker krijgen, maar of het nou echt een ramp zou worden, dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege het natuurlijk evenwicht en de hele voedselketen (waar wij ook weer onderdeel van uitmaken). Zie onderstaande tekst van een gevonden website.

In de natuur leeft alles in evenwicht. Ook muggen en wespen hebben er hun plaats er in. Wespen eten andere insecten en zorgen dus dat er niet te veel van komen. Muggenlarven zijn belangrijk bijvoorbeeld als voer voor vissen. Ze helpen zo dus het natuurlijk evenwicht in stand te houden.

U bedoelt met uw vraag mogelijk wat het nut is van deze dieren voor de mens. Die vraag is moeilijk te beantwoorden en hangt van het woongebied af. In gebieden waar de mens van zoetwatervissen leeft is het duidelijk dat er zonder muggen veel minder vis, dus hoogwaardig voedsel, zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen leven vissen van de larven van muggen, maar er zijn ook zeer veel vogelsoorten die de muggen-zelf eten of vangen om aan de jongen te geven.
Zoals boerenzwaluwen, gierzwaluwen, huismussen, koolmezen, pimpelmezen.

Ook zoogdieren leven er van. Zoals vleermuizen.

En amfibieën. Zoals kikkers, padden en salamanders.

Op plekken waar zeer veel muggen leven, zoals bij stilstaand water als van het IJsselmeer, zouden die dieren zouden plotseling veel minder te eten kunnen vinden. Daar zouden dan opeens ook veel minder jongen van overleven. Waardoor er minder dieren van die soort volwassen worden. Waardoor die soorten in aantallen afnemen. Buiten alle andere oorzaken waardoor bepaalde soorten al in aantallen aan het afnemen zijn.

Voor de biodiversiteit zou het dus echt een probleem worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al zoveel diersoorten uitgestorven, wel spijtig, maar of we ze nu missen, al die dinosaurussen enz, ik denk het niet

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een evolutie van vraag en aanbod, ze zijn best vervangbaar door andere insecten.
Maar of die andere insecten dan weer vriendelijker voor ons zijn is maar de vraag, een mug die steekt en jeukt, een andere soort voel je misschien niet of is juist nog vervelender voor de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
test het zelf maar uit.
Neem een emmer met water, gooi er een handje tuingrond in, wat afgemaaid gras, bosje oude snijbloemen, een hondendrol en groente afval.
Roer het nu goed om en laat het staan.
Binnen enkele dagen gaat alles verschrikkelijk stinken, er komen gasbellen uit het water en het water is bijna zwart.
Op de derde dag zie je de eerste muggenlarven in het bedorven water, aan het eind van de week zijn het er honderden.
Na een week wordt het water weer helder, nog een week later stinkt het niet meer.
De muggenlarven zijn dus in staat, zeer vervuild water in korte tijd te reinigen.
Zonder deze muggenlarven zou er een groot probleem zijn met veel vervuilt water van sloten, kanalen en meren.
Maar ook met regentonnen en dakgoten waar water in blijft staan.