Waarom komt er allemaal geel stuifmeel uit de kegels van de boom uit de vorige vraag : " Wat is dit " zetten?

De boom stuift geel spul en dat is volgens mij stuifmeel , maar waarom zo aan het eind van het seizoen. Waarom doet de boom dit niet , net als andere bomen , bij het in bloei staan in mei of juni ? Waarom in september pas ?
Het is de zelfde boom als in de vraag "wat is dit " van wilma.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat om de boom uit vraag : www.goeievraag.nl/vraag/.22246

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.4K

Het beste antwoord

De blauwe Atlasceder heeft mannelijke en vrouwelijke bloemen, die nu bloeien.
De mannelijke bloemen geven nu stuifmeel en staan als donzige kaarjes recht op de takken.
De vrouwelijke bloemen zien er uit als kleine kegeltjes en geven natuurlijk geen stuifmeel.
Na de bevruchting vormen de vrouwelijke bloemen kegels.
Ook zitten en nu kegels aan van vorig jaar die nu veel groter zijn dan de vrouwelijke bloemen van nu.
Pas volgend jaar zijn die rijp en vallen dan uit elkaar en blijft er alleen een klein opstaand stokje over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor elke plant is het optimale groei / bloei seizoen anders. Voor sparren is het normaal om in September / oktober te bloeien. Waarom dan pas?

Het kan zijn dat de rijping van de zaden lang duurt. Door in het najaar te bloeien bescherm je de zaden tegen zware vorst in de winter. In het voorjaar bij het uitbreken van de warme zon gaan de kegels open en vallen de zaden op de opgewarmde grond en kunnen meteen uitlopen.

Dit is mijn diee. Weet niet of het zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Blauwspar is een groenblijvende boom die behoort tot de Dennenfamilie.De vruchten bestaan uit
slanke cilindrische kegels die hangen aan de takken en zijn 6-12 cm lang. In gesloten toestand zijn de kegels 2 cm en in open toestand 4 cm breed. De dunne papierachtige schubben zijn 2-2,4 cm lang en hebben een golvende rand. De kegels zijn roodachtig tot violet en kleuren bij het rijp worden lichtbruin. Vijf tot zeven maanden na bevruchting zijn de kegels rijp. De zwarte zaden zijn 3-4 mm lang en hebben een tere lichtbruine vleugel.
De kegels ontstaan /beginnen te groeien in het voorjaar,
en hebben een relatieve langere rijpingstijd.
Het kan voorkomen ,afhankelijk van het seizoen, de plaats en conditie van de boom dat ze voor de 2e keer in bloei komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je bibliotheek , maar de foto's van de vruchten lijken niet op de foto's van www.goeievraag.nl/vraag/.22246
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wel, de kleur is wat anders +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om een spar maar om een atlasceder.
Het gele poeder dat uit de mannelijke bloemen van de spar komt is inderdaard stuifmeel en dit komt er pas nu uit omdat de boom pas in deze tijd bloeit en het stuifmeel door de wind verspreid word naar de vrouwelijke bloemen, doordat een spar een redelijk langame groeier is hebben de zaden langere tijd nodig om te volgroeien voordat ze rijp zijn.
het is niet zo dat alle bomen in bloei staan in mei en juni ,eerder integendeel het hele jaar door zijn er bloeiend planten en in de koude periode zijn het vaak bomen die bloeien. Alleen de maanden November en December zijn nagenoeg vrij van pollen omdat er dan niets bloeit.