Zijn er dieren zonder brein en zouden ze daarom geen pijn kunnen ervaren?

Elke vorm van dierenleed vindt ik verschrikkelijk. Maar wanneer spreek je van leed. Hebben alle dieren een brein, kunnen ze ook allemaal pijn ervaren ook al kan het merendeel geen geluid uit stoten om te laten weten dat het pijn heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ja als een kakkerlak zijn hoofd verliest want dan kan hij of zij nog even leven

Het beste antwoord

Lang geleden werd er algemeen van uitgegaan dat dieren, die als lagere wezens werden beschouwd dan mensen, geen pijnsensatie kenden. Dit betekende niet dat dieren bij het aanbrengen van verwondingen geen reactie vertoonden of zelfs heftig bewogen en duidelijk luid verzet boden, maar men geloofde toen eenvoudigweg niet dat het desbetreffende dier ook werkelijk pijn voelde. De waarneembare verschijnselen werden toegeschreven aan onwillekeurige reactie van het zenuwstelsel zonder dat daar bewuste pijngewaarwording bij optrad.

Ondanks dat de dieren het zelf niet verbaal kunnen aangeven, is het nu algemeen geaccepteerd dat dieren in staat zijn pijn te kunnen waarnemen. Uit onderzoek is gebleken dat ook veel van de (meetbare) reacties van dieren op pijnprikkels gelijk zijn aan reacties die door mensen worden getoond naar aanleiding van een pijnlijke ervaring. Zo gaat bij beiden de hartslag omhoog (wordt sneller), stijgt de bloeddruk tijdelijk en vertonen beiden (mens en dier) dezelfde veranderingen in stresshormoonspiegels.

wat betreft het brein gedeelte...
wij zijn meercellig, om signaaltjes door te geven hebben we prikkels die (deels) verwerkt worden in de hersenen.
Bijna alle meercellige dieren hebben dit en kunnen dus waarschijnlijk pijn ervaren
eencellige dieren hebben dit niet, maar geven hun informatie naar celkern. Maar ik geloof niet dat zij echt pijn ervaren, omdat zij nauwelijks in staat zijn van het gevaar weg te gaan. Ik kan het echter ook niet uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je goede antwoord en bron!
Zie op je profiel dat je er veel verstand van hebt, biologie gestudeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!
ik studeer inderdaad biologie,
bijzonder interesant wat je dan allemaal te weten komt!
maar als ik naar sommige vragen kijk zie ik elke keer weer dat er nog zoveel te leren valt:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind biologie ook een leuk vak, heb biologie afgesloten op VWO-niveau. Wel ontzettend complex hoe dingen in elkaar zitten. Zoals het afweersysteem bijvoorbeeld. In mijn boek stonden zoveel tegenstrijdige dingen erover en op internet was ook geen eenduidig verhaal te vinden. Dus ik aan mijn biologieleraar vragen en die zegt: ja waarom wil je het zo precies weten, je krijgt het toch niet zo precies op de toets. Ik heb er maar een beetje mijn eigen verhaal van gemaakt. (hij snapte het dus zelf ook niet precies). Lekkere instelling he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das niet bepaald de goede instelling van de docent. Maar meeste docenten hopen dat elke leerling zo leergierig is hoor. Maar als je nog steeds met vragen rondloopt, of nieuwe vragen in je opkomen kan je ze me altijd stellen.

Andere antwoorden (5)

Elk dier heeft een brein anders zou het niet kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Kwallen hebben geen brein.
Het is erg lastig om te concluderen welke dieren wel of geen pijn hebben, daar kunnen de wetenschappers voornamelijk alleen nog maar naar gissen, omdat geen enkel mens kan voelen of de dieren pijn lijden.

In de 17e eeuw werd gesteld dat dieren zonder bewustzijn geen pijn ervaren, dat zijn dus de dieren zonder brein.
Echter is dat vorige eeuw weerlegt.
Sindsdien wordt er aangenomen dat slechts de 'gewervelden' dieren pijn voelen, en de 'niet-gewervelden' dieren zoals een octopus geen pijn voelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat alle dieren pijn kunnen ervaren, simpelweg omdat pijn een enorm belangrijke functie heeft.
pijn waarschuwt ons voor gevaar, en helpt ons zo te overleven.
en overleven en zich voort planten, dat zijn de drijfveren van dieren van hoog tot laag.
zonder pijn zouden dieren zich continu zelfdestructief gaan gedragen.
dat is niet in het belang van het voortbestaan van de soort.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welverdiende plus!
Rieneke1
12 jaar geleden
viridiflavus, ik geloof je hoor, maar waarom zou een libel dit doen?
Dieren zonder brein hebben over het algemeen geen ervaring van pijn. Pijn is een prikkel dat naar de hersenen word gestuurd. Een kwal kan bijvoorbeeld geen pijn voelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat betekend overigens niet dat ze niets registreren. Ze kunnen bijvoorbeeld wel uitwijken voor een zwemmer ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rijk der dieren (Animalia) bestaat uit meercellige organismen die zich onafhankelijk kunnen voortbewegen. Er zijn dieren zonder een centraal zenuwstelsel (de ongewervelden behalve inktvissen), maar die kunnen ook nog steeds pijn voelen. Bijvoorbeeld de simpele regenworm: Die hebben hele kleine klompjes zenuwen die alles regelen, maar als ze aan bijvoorbeeld een haak worden geprutst, slingeren ze alle kanten op. Ik vat het zelf op als een uiting van pijn, maar ik weet het niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijke keuze om het beste antwoord eruit te pikken.
Van mij in ieder geval een hele dikke plus, meer kan ik je helaas niet geven.