Hoe kun je voorkomen dat je een droge mond krijgt tijdens presenteren?

behalve op je tong bijten (want dat hielp niet) of zelfverzekerd zijn (want dat was/ben ik).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7K

Het beste antwoord

Helemaal voorkom je het niet, want bij praten gaat nu eenmaal steeds je mond open en droog je uit. Het is dan ook heel gebruikelijk dat sprekers die langere tijd moeten speachen. presenteren, preken of praten een glaasje water op hun desk hebben staan, en niemand zal je vreemd aankijken als je daar af en toe een slokje van neemt.

Wel is het verstandig om ruim voor de presentatie geen vochtafdrijvende middelen (dranken vooral) te gebruiken, zoals alcohol, koffie en zelfs thee, omdat die zorgen dat je een klein beetje uitdroogt, waardoor je ook eerder een droge mond hebt. Vruchtensap of water zijn de beste keuzes.

Kijk ook even of je een goede buikademhaling hebt ; bij een hoge (borst)ademhaling gebruik je relatief te veel lucht, waardoor je niet alleen letterlijk moe kunt worden van het praten zelf, maar je ook eerder een droge mond krijgt, want in alle gebruikte 'lucht' zit vocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in ieder geval geen kauwgum :) staat niet zo netjes.

maar hoe meer je jezelf onder controle kan houden hoe minder last je zult hebben.

Toegevoegd na 43 seconden:
je hebt je vraag veranderd, dus nou klopt mijn antwoord niet helemaal meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een droge mond, eenmaal aanwezig, is niet te voorkomen. We voelen ons op zo'n moment onzeker. Ons lichaam reageert hierop met bijvoorbeeld een droge mond, een snellere hartslag, en noem maar op.

Een natuurlijke reactie op onze (onbewuste angst voor falen) fysieke gesteldheid.

Voorkomen? Zeker van je zaak zijn, of, en dat kan natuurlijk ook, een tekort van vocht inname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een droge mond krijg je bijv ook door het drinken van thee en koffie en dat doe je nogal eens voordat je iets gaat presenteren.
een snoepje wil wel helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou een glas water bij de hand.
Wanneer je een droge mond krijgt kun je ene slokje nemen. Dat heeft twee effecten:
a) je mond is weer nat.
b) er is even stilte en de toehoorders kunnen jouw laatste woorden even op zich in laten werken.

Zorg voordat je begint aan je presentatie dat je met een ontspannen en goed gevoel voor de groep gaat staan.